Hyppää sisältöön

Majoitus- ja ravitsemisalan johtajat

Tunnusluvuissa on summatietona kahden ammattialan tunnusluvut:

  • Majoitus- ja ravitsemisalan johtajat +
  • Matkailun ja tapahtumapalvelujen asiantuntijat ja työntekijät

Tunnusluvut kuvaavat siis ammattialaluokituksen ylätason Matkailun, majoituksen ja tapahtumapalvelujen johtajat, asiantuntijat ja työntekijät tietoja. Tunnuslukujen summaaminen perustuu Tilastokeskuksen tilastojen julkaisuehtoihin.

Alan kuvaus

Matkailun, majoituksen ja tapahtumapalvelujen johtajat, asiantuntijat ja työntekijät

Työlliset
Työllisten määrä 8200
Työlliset maakunnittain
Katso datalähteet

Kuvaus

Majoitus- ja ravitsemisalan johtajat johtavat, suunnittelevat ja organisoivat hotellien, ravintoloiden tai muiden majoitus- tai ravitsemuspalveluita tarjoavien liikkeiden toimintaa.

Toimenkuvaan kuuluu muun muassa oheistoimintojen kuten urheilu-, peli- ja viihdepalvelujen suunnittelu ja organisointi sekä varaustenteko-, vastaanotto- ja huonepalvelujen johtaminen ja valvominen. Tehtäviin sisältyy myös henkilökunnan koulutus ja ohjaaminen, budjetointi ja laadunvalvonta.

Johtajien vastuulla on myös huolehtia, että toiminnassa noudatetaan lakeja ja säädöksiä sekä työterveys- ja turvallisuusmääräyksiä.

Yleisimmät työtehtävät

Majoitus- ja ravitsemisalan johtajien työtehtävät voivat vaihdella suuresti esimerkiksi työnantajasta, toimintaympäristöstä tai yrityksen koosta riippuen.

  • Toiminnan suunnittelu
    Suunnittelee yrityksen toimintaa pitkällä aikavälillä.
     
  • Budjetointi
    Osallistuu talousarvion laadintaan sekä seuraa ja analysoi talouden toteumaa.
     
  • Henkilöstöjohtaminen
    Vastaa henkilöstön rekrytoinnista, perehdytyksestä, motivoinnista ja kehittämisestä.
     
  • Laadunvalvonta
    Seuraa ja kehittää tuotteiden ja palveluiden laatua taatakseen asiakkaiden tyytyväisyyden.
     
  • Markkinointi
    Osallistuu markkinointitoimenpiteiden suunnitteluun ja toteutukseen.
     
  • Myynti
    Osallistuu uusien asiakassuhteiden luomiseen, myynnin kehittämiseen tai erilaisiin myyntitapahtumiin.
     
  • Verkostoituminen
    Osallistuu erilaisiin alan tilaisuuksiin ja tapahtumiin luodakseen suhteita muihin toimialan ammattilaisiin.
     
  • Viestintä
    Johtaa yrityksen sisäistä ja ulkoista viestintää sekä osallistuu PR-toimintaan.
     
  • Raportointi
    Raportoi yrityksen tuloksista omistajille tai ylemmälle johdolle esimerkiksi kuukausittain tai vuosittain.
     
  • Kumppanuussuhteiden hallinta
    Kehittää ja ylläpitää suhteita kumppaneihin, kuten raaka-aineiden toimittajiin tai palveluntarjoajiin.

Työmarkkinasiirtymät

Matkailun, majoituksen ja tapahtumapalvelujen johtajat, asiantuntijat ja työntekijät

Työmarkkinasiirtymät

Työmarkkinasiirtymätieto kuvaa henkilöiden ammattialan vaihtoa, mutta samalla myös opiskelijoiden, työttömien ja työvoiman ulkopuolella olleiden työllistymistä eri ammattialoille. Työmarkkinasiirtymät voivat liittyä muun muassa uusiin työtehtäviin siirtymiseen osaamista kehittämällä, urakehitykseen asiantuntija- ja johtotehtäviin tai kokonaan eri ammattialalle siirtymiseen esimerkiksi äkillisten rakennemuutosten seurauksena.

Siirtymätieto perustuu Tilastokeskuksen erillisaineistoon vuosilta 2016–2021. Aineistossa "Ammatti tuntematon" tarkoittaa ammatteja, joista Tilastokeskuksella ei ole tietoa henkilön ammatista tai siihen kuuluu ammatteihin luokittelemattomia työtehtäviä. "Muut" eli tuntematon työmarkkinatilanne -luokkaan Tilastokeskus sisällyttää sellaisessa sosioekonomisessa tilanteessa olevat henkilöt, joita ei ole voitu sijoittaa työllisten, työttömien, opiskelijoiden tai työvoiman ulkopuolella olevien luokkiin ja henkilön oma tai päämiehen toiminta ei ole tiedossa.

Koronapandemia vaikutti merkittävästi 2020-luvun alkuvuosina työmarkkinasiirtymiin, eivätkä suuretkaan muutokset välttämättä viittaa alan rakennemuutokseen. Tämä on suositeltavaa ottaa huomioon siirtymiä tarkastellessa.