Hyppää sisältöön

Ravitsemisalan asiakaspalvelijat

Tunnusluvuissa on summatietona kolmen ammattialan tunnusluvut:

  • Ravitsemisalan päälliköt +
  • Ravitsemisalan keittiötyöntekijät +
  • Ravitsemisalan asiakaspalvelijat

Tunnusluvut kuvaavat siis ammattialaluokituksen ylätason Ravitsemisalan päälliköt ja työntekijät tietoja. Tunnuslukujen summaaminen perustuu Tilastokeskuksen tilastojen julkaisuehtoihin.

Alan kuvaus

Ravitsemisalan päälliköt ja työntekijät

Työlliset
Työllisten määrä 67600
Työlliset maakunnittain
Katso datalähteet

Kuvaus

Ravitsemisalan asiakaspalvelijat tarjoilevat aterioita tai valmistavat ja tarjoilevat juoma-annoksia esimerkiksi ravintoloissa, ruokaloissa sekä matkustajalaivoilla ja -junissa.

Ravitsemisalan asiakaspalvelijat vastaavat ensisijaisesti asiakkaiden palvelemisesta. He ohjaavat asiakkaat istumapaikoille, tarjoavat ruokalistat ja antavat tarvittaessa suosituksia annosten valintaan. Tilausten vastaanoton lisäksi asiakaspalvelijat vastaavat juomien ja ruokien tarjoilusta sekä hyvästä asiakaskokemuksesta.

Yleisimmät työtehtävät

Ravitsemisalan asiakaspalvelijoiden työtehtävät voivat vaihdella suuresti toimintaympäristöstä riippuen. Työ voi sijoittua esimerkiksi kahvilaan, ravintolaan, hotelliin tai sairaalaan.

  • Tarjoilu
    Vastaanottaa tilaukset, kertoo allergioita koskevat tiedot sekä tarjoilee ruoan ja juoman.
     
  • Ruokien ja juomien valmistus
    Valmistaa kahvia, teetä ja muita juomia sekä työympäristöstä riippuen ruoka-annoksia.
     
  • Kassatyöskentely
    Hoitaa maksutapahtumat asiakkaiden kanssa ja antaa vaihtorahat.
     
  • Ympäristön puhtaanapito
    Siivoaa pöydät asiakkaiden jäljiltä, täyttää astiat ja pitää yleiset tilat siisteinä.
     
  • Tilojen avaaminen tai sulkeminen
    Avaa ja sulkee ravintolan tai kahvilan hygieniastandardien mukaisesti.
     
  • Varastonhallinta
    Tarkistaa tuotteiden päivämääriä sekä varaston määriä ja täydentää varastoa tarpeen mukaan.
     
  • Asiakkaan ohjaaminen
    Ohjaa asiakkaat oikeaan paikkaan tai antaa tietoa palvelujen sijainnista.
     
  • Asiakaspalvelu
    Ottaa vastaan tilauksia ja pöytävarauksia puhelimitse tai sähköpostitse.
     
  • Tuotteiden esillepano
    Asettelee tuotteet houkuttelevasti esille.
     
  • Yhteistyö
    Työskentelee tiiviissä yhteistyössä muiden ravitsemisalan työntekijöiden kanssa, kuten kokkien ja tarjoilijoiden kanssa.

Työmarkkinasiirtymät

Ravitsemisalan päälliköt ja työntekijät

Työmarkkinasiirtymät

Työmarkkinasiirtymätieto kuvaa henkilöiden ammattialan vaihtoa, mutta samalla myös opiskelijoiden, työttömien ja työvoiman ulkopuolella olleiden työllistymistä eri ammattialoille. Työmarkkinasiirtymät voivat liittyä muun muassa uusiin työtehtäviin siirtymiseen osaamista kehittämällä, urakehitykseen asiantuntija- ja johtotehtäviin tai kokonaan eri ammattialalle siirtymiseen esimerkiksi äkillisten rakennemuutosten seurauksena.

Siirtymätieto perustuu Tilastokeskuksen erillisaineistoon vuosilta 2016–2021. Aineistossa "Ammatti tuntematon" tarkoittaa ammatteja, joista Tilastokeskuksella ei ole tietoa henkilön ammatista tai siihen kuuluu ammatteihin luokittelemattomia työtehtäviä. "Muut" eli tuntematon työmarkkinatilanne -luokkaan Tilastokeskus sisällyttää sellaisessa sosioekonomisessa tilanteessa olevat henkilöt, joita ei ole voitu sijoittaa työllisten, työttömien, opiskelijoiden tai työvoiman ulkopuolella olevien luokkiin ja henkilön oma tai päämiehen toiminta ei ole tiedossa.

Koronapandemia vaikutti merkittävästi 2020-luvun alkuvuosina työmarkkinasiirtymiin, eivätkä suuretkaan muutokset välttämättä viittaa alan rakennemuutokseen. Tämä on suositeltavaa ottaa huomioon siirtymiä tarkastellessa.