Hyppää sisältöön

Muut opetusalan erityisasiantuntijat

Tunnusluvuissa on summatietona kahden ammattialan tunnusluvut:

  • Rehtorit ja opetusalan johtajat +
  • Muut opetusalan erityisasiantuntijat

Tunnusluvut kuvaavat siis ammattialaluokituksen ylätason Opetusalan johtajat ja asiantuntijat tietoja. Tunnuslukujen summaaminen perustuu Tilastokeskuksen tilastojen julkaisuehtoihin.

Alan kuvaus

Opetusalan johtajat ja asiantuntijat

Työlliset
Työllisten määrä 14400
Työlliset maakunnittain
Katso datalähteet

Kuvaus

Muut opetusalan erityisasiantuntijat suunnittelevat opetusmenetelmiä ja antavat niitä koskevia neuvoja, opettavat oppimisvaikeuksissa olevia, opettavat vieraita kieliä, antavat yksityisopetusta, opettavat taideaineita, tietotekniikkaa ja muita aineita koulujärjestelmän ulkopuolisissa oppilaitoksissa sekä antavat ohjausta opinnoissa.

Alan asiantuntijoiden tehtäviin kuuluu myös esimerkiksi opetusmenetelmiä, kursseja ja apuvälineitä koskeva tutkimustyö, fyysisesti vammaisten lasten, nuorten tai oppimisvaikeuksista kärsivien aikuisten opettaminen, maahanmuuttajien kielikoulutus sekä taideaineiden opetus. He vastaavat myös kurssien suunnittelusta ja järjestämisestä.

Muut opetusalan erityisasiantuntijat voivat työskennellä esimerkiksi koulupsykologeina tai -kuraattoreina. He tarjoavat kouluyhteisössä tukea ja neuvontaa oppilaille, heidän huoltajilleen ja muulle henkilökunnalle esimerkiksi oppimisvaikeuksissa tai kasvuun liittyvissä haasteissa.

Yleisimmät työtehtävät

Muut opetusalan erityisasiantuntijat tarjoavat tukea ja asiantuntemusta koulutuslaitoksissa. Ammattialan yleisimmät työtehtävät voivat vaihdella merkittävästi työympäristöstä ja työnkuvasta riippuen.

  • Opetustehtävät
    Antaa opetusta eri ikäryhmille tai aineryhmille tai tarjoaa tukea ammatillisen kehittymisen parissa.
     
  • Opetuksen ja materiaalien kehittäminen
    Kehittelee ja toteuttaa opetus- tai koulutusohjelmia sekä niihin liittyviä materiaaleja.
     
  • Strategioiden laadinta
    Suunnittelee strategioita oppilaiden oppimiserojen ja erityistarpeiden huomioimiseksi.
     
  • Oppilaiden ja opiskelijoiden arviointi
    Arvioi ja seuraa oppimistuloksia sekä määrittelee tavoitteet niiden perusteella.
     
  • Hallinnolliset tehtävät
    Työskentelee hallinnollisten tehtävien parissa esim. budjetoinnissa, ohjelmien suunnittelussa ja henkilöstön johtamisessa.
     
  • Opetusmetodien kehittäminen
    Välittää tietoa opetushenkilökunnalle uusista opetusmetodeista tai -tekniikoista sekä kehittää niitä itse.
     
  • Mentorointi ja ohjaus
    Osallistuu mentorointi- ja ohjaustoimintaan tai johtaa sitä.
     
  • Neuvonta
    Neuvoo opiskelijoita tai opettajia oppimisen, urasuunnittelun tai henkilökohtaisten haasteiden kanssa.
     
  • Tutkimus- ja kehitystyö
    Toteuttaa koulutusalan tutkimuksia ja kehittämisprojekteja sekä seuraa alan ajankohtaisia kysymyksiä.
     
  • Koulutuspoliittiset tehtävät
    Toimii koulutuspolitiikan asiantuntijana kuten vaikuttamistehtävissä tai laadunvarmistuksen parissa.
Ammattialaan kuuluu säänneltyjä ammatteja

Säänneltyihin ammatteihin vaaditaan lain perusteella tietty koulutus, tutkinto tai ammatinharjoittamisoikeus.

Työmarkkinasiirtymät

Opetusalan johtajat ja asiantuntijat

Työmarkkinasiirtymät

Työmarkkinasiirtymätieto kuvaa henkilöiden ammattialan vaihtoa, mutta samalla myös opiskelijoiden, työttömien ja työvoiman ulkopuolella olleiden työllistymistä eri ammattialoille. Työmarkkinasiirtymät voivat liittyä muun muassa uusiin työtehtäviin siirtymiseen osaamista kehittämällä, urakehitykseen asiantuntija- ja johtotehtäviin tai kokonaan eri ammattialalle siirtymiseen esimerkiksi äkillisten rakennemuutosten seurauksena.

Siirtymätieto perustuu Tilastokeskuksen erillisaineistoon vuosilta 2016–2021. Aineistossa "Ammatti tuntematon" tarkoittaa ammatteja, joista Tilastokeskuksella ei ole tietoa henkilön ammatista tai siihen kuuluu ammatteihin luokittelemattomia työtehtäviä. "Muut" eli tuntematon työmarkkinatilanne -luokkaan Tilastokeskus sisällyttää sellaisessa sosioekonomisessa tilanteessa olevat henkilöt, joita ei ole voitu sijoittaa työllisten, työttömien, opiskelijoiden tai työvoiman ulkopuolella olevien luokkiin ja henkilön oma tai päämiehen toiminta ei ole tiedossa.

Koronapandemia vaikutti merkittävästi 2020-luvun alkuvuosina työmarkkinasiirtymiin, eivätkä suuretkaan muutokset välttämättä viittaa alan rakennemuutokseen. Tämä on suositeltavaa ottaa huomioon siirtymiä tarkastellessa.