Hyppää sisältöön

Ammatillisen koulutuksen opettajat

Tunnusluvut kuvaavat ammattialaa. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen aineistoihin.

Alan kuvaus

Ammatillisen koulutuksen opettajat

Työlliset
Työllisten määrä 13800
Työlliset maakunnittain
Katso datalähteet

Kuvaus

Ammatillisen koulutuksen opettajat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat ammatillista koulutusta. Heidän päätehtävänsä on valmistaa opiskelijoita työelämään tietyllä ammattialalla.

Opettajien tehtäviin kuuluu muun muassa opetusohjelmien laatiminen, kurssien sisältöjen ja opetustilanteiden suunnittelu sekä luentojen pitäminen. He opettavat käytännön taitoja ja teoriaa ammattialasta riippuen sekä järjestävät työharjoitteluita.

Opettajat seuraavat ja arvioivat opiskelijoiden työtä ja edistymistä eri menetelmin. He myös antavat palautetta, joka auttaa opiskelijoita kehittämään taitojaan entisestään.

Ammatillisen koulutuksen opettajien työhön sisältyy myös yhteydenpito muihin alan toimijoihin sekä jatkuvan ammatillisen kehityksen ylläpitämiseen liittyvä kouluttautuminen.

Yleisimmät työtehtävät

Ammatillisen koulutuksen opettajien työtehtävät voivat vaihdella riippuen opetettavasta alasta ja koulutusympäristöstä. Työ voi sisältää sekä teoriaopetusta luokkahuoneessa että käytännön harjoittelua työpajoissa tai harjoitusyrityksissä.

  • Kurssisuunnitelmien ja oppimateriaalien laatiminen
    Suunnittelee opetuksen sisällöt, menetelmät ja arviointikriteerit.
     
  • Opetus ja ohjaus
    Varmistaa, että opiskelijat saavat tarvittavat tiedot ja taidot oppilaitoksen tarjoamalla alalla.
     
  • Arviointi
    Arvioi opiskelijoiden suorituksia, taitoja ja osaamista eri mittareiden mukaan.
     
  • Palautteenanto
    Seuraa opiskelijoiden kehittymistä antamalla palautetta heidän suorituksistaan.
     
  • Verkkopedagogiikka
    Suunnittelee ja toteuttaa verkko-opetusta.
     
  • Työelämäyhteistyö
    Tekee yhteistyötä työpaikkojen kanssa varmistaakseen ajanmukaisen koulutuksen rinnakkain työelämän vaatimusten kanssa.
     
  • Ammatillinen kehittyminen
    Päivittää ammattiin liittyvää tietämystä ja taitoja esimerkiksi koulutuksen tai itseopiskelun avulla.
     
  • Tukipalvelujen järjestäminen
    Osallistuu erilaisten ohjaus- ja neuvontapalveluiden järjestämiseen opiskelijoille.
     
  • Laadunarviointi
    Osallistuu oppilaitoksen toiminnan kehittämiseen esimerkiksi koulutuksen laadun arvioinnin kautta.
Ammattialaan kuuluu säänneltyjä ammatteja

Säänneltyihin ammatteihin vaaditaan lain perusteella tietty koulutus, tutkinto tai ammatinharjoittamisoikeus.

Työmarkkinasiirtymät

Ammatillisen koulutuksen opettajat

Työmarkkinasiirtymät

Työmarkkinasiirtymätieto kuvaa henkilöiden ammattialan vaihtoa, mutta samalla myös opiskelijoiden, työttömien ja työvoiman ulkopuolella olleiden työllistymistä eri ammattialoille. Työmarkkinasiirtymät voivat liittyä muun muassa uusiin työtehtäviin siirtymiseen osaamista kehittämällä, urakehitykseen asiantuntija- ja johtotehtäviin tai kokonaan eri ammattialalle siirtymiseen esimerkiksi äkillisten rakennemuutosten seurauksena.

Siirtymätieto perustuu Tilastokeskuksen erillisaineistoon vuosilta 2016–2021. Aineistossa "Ammatti tuntematon" tarkoittaa ammatteja, joista Tilastokeskuksella ei ole tietoa henkilön ammatista tai siihen kuuluu ammatteihin luokittelemattomia työtehtäviä. "Muut" eli tuntematon työmarkkinatilanne -luokkaan Tilastokeskus sisällyttää sellaisessa sosioekonomisessa tilanteessa olevat henkilöt, joita ei ole voitu sijoittaa työllisten, työttömien, opiskelijoiden tai työvoiman ulkopuolella olevien luokkiin ja henkilön oma tai päämiehen toiminta ei ole tiedossa.

Koronapandemia vaikutti merkittävästi 2020-luvun alkuvuosina työmarkkinasiirtymiin, eivätkä suuretkaan muutokset välttämättä viittaa alan rakennemuutokseen. Tämä on suositeltavaa ottaa huomioon siirtymiä tarkastellessa.