Hyppää sisältöön

Koulunkäyntiohjaajat

Tunnusluvuissa on summatietona kahden ammattialan tunnusluvut:

  • Varhaiskasvatuksen lastenhoitajat, perhepäivähoitajat ja ohjaajat +
  • Koulunkäyntiohjaajat

Tunnusluvut kuvaavat siis ammattialaluokituksen ylätason Lastenhoitajat ja koulunkäyntiohjaajat tietoja. Tunnuslukujen summaaminen perustuu Tilastokeskuksen tilastojen julkaisuehtoihin.

Alan kuvaus

Lastenhoitajat ja koulunkäyntiohjaajat

Työlliset
Työllisten määrä 57800
Työlliset maakunnittain
Katso datalähteet

Kuvaus

Koulunkäyntiohjaajat avustavat oppilaita koulunkäynnissä ja oppimisessa opettajan ohjauksessa. Ohjaajat edistävät työssään koulun kasvatustavoitteita, oppilaiden itsenäistä selviytymistä ja myönteisen itsetunnon kehittymistä. Lisäksi koulunkäyntiohjaajat osallistuvat oppilaiden opetuksen ja kuntoutuksen suunnitteluun ja valmisteluun.

Koulunkäyntiohjaajat auttavat ja tukevat oppilasta tehtävissä, joissa tämä ei kehitysvaiheensa, vammansa tai sosiaalisen tilanteensa vuoksi selviydy itse. Koulunkäyntiohjaajat auttavat esimerkiksi kotitehtävissä tai sosiaalisten taitojen kehittymisessä oppilaalle laaditun suunnitelman mukaisesti. Lisäksi he voivat tukea oppilasta erilaisissa kouluarjen tilanteissa.

Koulunkäyntiohjaajat työskentelevät eri luokka-asteilla tai erityisryhmissä. He tarjoavat joko yksilöllistä tukea tai toimivat pienryhmien kanssa.

Yleisimmät työtehtävät

Koulunkäyntiohjaajien työtehtävät vaihtelevat laajasti niin oppilaiden ikätason, kouluympäristön kuin erityistarpeidenkin mukaan. Työtä tehdään tiiviissä yhteistyössä opettajien ja muiden koulun henkilökuntaan kuuluvien kanssa.

  • Oppilaiden tukeminen oppitunneilla
    Tukevat oppilaita opetuksen seuraamisessa.
     
  • Ryhmien ohjaaminen
    Auttaa pienryhmiä tai yksittäisiä oppilaita, jotta he voisivat keskittyä paremmin tehtäviensä tekemiseen.
     
  • Välituntivalvonta
    Pitää huolta turvallisuudesta välitunneilla ja varmistaa sääntöjen noudattamisen.
     
  • Erityisoppilaiden tukeminen
    Tarjoaa tukea esimerkiksi liikkumisessa tai kommunikoinnissa oppilaille, joilla on erityistarpeita.
     
  • Retkien ja tapahtumien järjestelyt
    Osallistuu koulun retkien, tilaisuuksien ja muun toiminnan järjestämiseen ja valmisteluihin.
     
  • Oppilaiden sosiaalisten taitojen tukeminen
    Auttaa oppilaita kehittämään sosiaalisia taitoja ja tukee heitä vertaisryhmässä toimimisessa.
     
  • Tiedon välittäminen opettajille
    Seuraa oppilaiden edistymistä ja raportoi siitä opettajille.
     
  • Oppilaiden ruokailun valvonta ja avustaminen
    Auttaa tarvittaessa oppilaita ruokailussa ja valvoo sääntöjen noudattamista ruokailutilanteessa.
     
  • Arjen taidoissa tukeminen
    Ohjaa ja avustaa oppilasta kouluarjen tilanteissa, kuten pukeutumisessa, riisuutumisessa ja henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtimisessa.

Työmarkkinasiirtymät

Lastenhoitajat ja koulunkäyntiohjaajat

Työmarkkinasiirtymät

Työmarkkinasiirtymätieto kuvaa henkilöiden ammattialan vaihtoa, mutta samalla myös opiskelijoiden, työttömien ja työvoiman ulkopuolella olleiden työllistymistä eri ammattialoille. Työmarkkinasiirtymät voivat liittyä muun muassa uusiin työtehtäviin siirtymiseen osaamista kehittämällä, urakehitykseen asiantuntija- ja johtotehtäviin tai kokonaan eri ammattialalle siirtymiseen esimerkiksi äkillisten rakennemuutosten seurauksena.

Siirtymätieto perustuu Tilastokeskuksen erillisaineistoon vuosilta 2016–2021. Aineistossa "Ammatti tuntematon" tarkoittaa ammatteja, joista Tilastokeskuksella ei ole tietoa henkilön ammatista tai siihen kuuluu ammatteihin luokittelemattomia työtehtäviä. "Muut" eli tuntematon työmarkkinatilanne -luokkaan Tilastokeskus sisällyttää sellaisessa sosioekonomisessa tilanteessa olevat henkilöt, joita ei ole voitu sijoittaa työllisten, työttömien, opiskelijoiden tai työvoiman ulkopuolella olevien luokkiin ja henkilön oma tai päämiehen toiminta ei ole tiedossa.

Koronapandemia vaikutti merkittävästi 2020-luvun alkuvuosina työmarkkinasiirtymiin, eivätkä suuretkaan muutokset välttämättä viittaa alan rakennemuutokseen. Tämä on suositeltavaa ottaa huomioon siirtymiä tarkastellessa.