Hyppää sisältöön

Vapaan sivistystyön opettajat

Tunnusluvut kuvaavat ammattialaa. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen aineistoihin.

Alan kuvaus

Vapaan sivistystyön opettajat

Työlliset
Työllisten määrä 12100
Työlliset maakunnittain
Katso datalähteet

Kuvaus

Vapaan sivistystyön opettajat ovat keskeisiä toimijoita aikuiskoulutuksessa. He työskentelevät esimerkiksi kansalais- ja kansanopistoissa, opintokeskuksissa, kesäyliopistoissa ja liikunnan koulutuskeskuksissa.

Vapaan sivistystyön opettajien tehtäviin kuuluu erilaisten kurssien suunnittelu ja toteuttaminen, opetusmateriaalin tuottaminen sekä osallistujien oppimisen ohjaus ja arviointi. Kurssit voivat käsitellä monenlaisia aiheita, kuten kieliä, taiteita, kädentaitoja tai yhteiskunnallisia aiheita. Vapaan sivistystyön opettajilta vaaditaan sekä asiantuntemusta omalla erikoisalallaan että pedagogisia taitoja.

Vapaan sivistystyön opettajat mahdollistavat jatkuvan oppimisen tukien yksilöiden sivistystä, hyvinvointia ja sosiaalista osallisuutta iästä, taustasta tai aikaisemmasta koulutuksesta riippumatta. Tehtäviin kuuluu usein myös kurssiosallistujien ohjaaminen heidän henkilökohtaisten oppimistavoitteidensa saavuttamisessa. Vapaan sivistystyön opinnot ovat monimuotoisia, ja ne voidaan järjestää esimerkiksi luentoina, työpajoina tai verkkokursseina.

Työ vaatii hyviä vuorovaikutustaitoja ja kykyä vastata jatkuvasti muuttuvan oppimisympäristön haasteisiin.

Yleisimmät työtehtävät

Vapaan sivistystyön opettajien työtehtävät voivat olla hyvin laaja-alaisia opetusalasta ja -ympäristöstä riippuen. Opettajat työskentelevät usein joustavissa ja vaihtelevissa oppimisympäristöissä, ja monipuolisiin tehtäviin voi sisältyä niin perinteisempää luokkaopetusta kuin ohjausta etä- tai monimuoto-opetuksessakin.

  • Opetuksen suunnittelu ja toteutus
    Kehittää opetusmateriaaleja sekä suunnittelee ja toteuttaa oppitunteja.
     
  • Oppimisen ohjaus
    Auttaa oppijoita omaksumaan uusia tietoja tai taitoja.
     
  • Etäopetuksen järjestely
    Suunnittelee ja toteuttaa etäluentoja ja webinaareja.
     
  • Koulutusten vetäminen
    Organisoi ja vetää koulutuskursseja tai seminaareja tarpeen mukaan.
     
  • Henkilökohtainen ohjaus
    Tarjoaa henkilökohtaista tukea ja neuvontaa esimerkiksi opiskelutekniikoista tai opinnoista ja niiden suunnittelusta.
     
  • Arvioinnin toteuttaminen
    Arvioi oppijoiden suoriutumista ja kehitystä varmistaakseen oppimistulokset ja auttaakseen oppijoita kehittymään.
     
  • Hanketyö
    Osallistuu erilaisiin hankkeisiin liittyen koulutuksen kehittämiseen tai opetuksen toteuttamiseen.
     
  • Opetusmenetelmien kehittäminen
    Etsii ja testaa uusia, tehokkaampia opetusmenetelmiä.
     
  • Yhteistyö
    Tekee yhteistyötä muiden asiantuntijoiden kanssa tarjoakseen parhaat mahdolliset oppimismahdollisuudet.
     
  • Ammatillinen kehittyminen
    Kehittää jatkuvasti osaamistaan esimerkiksi itseopiskelemalla, kouluttautumalla sekä tutustumalla ammattialan uusimpiin trendeihin.
Ammattialaan kuuluu säänneltyjä ammatteja

Säänneltyihin ammatteihin vaaditaan lain perusteella tietty koulutus, tutkinto tai ammatinharjoittamisoikeus.

Työmarkkinasiirtymät

Vapaan sivistystyön opettajat

Työmarkkinasiirtymät

Työmarkkinasiirtymätieto kuvaa henkilöiden ammattialan vaihtoa, mutta samalla myös opiskelijoiden, työttömien ja työvoiman ulkopuolella olleiden työllistymistä eri ammattialoille. Työmarkkinasiirtymät voivat liittyä muun muassa uusiin työtehtäviin siirtymiseen osaamista kehittämällä, urakehitykseen asiantuntija- ja johtotehtäviin tai kokonaan eri ammattialalle siirtymiseen esimerkiksi äkillisten rakennemuutosten seurauksena.

Siirtymätieto perustuu Tilastokeskuksen erillisaineistoon vuosilta 2016–2021. Aineistossa "Ammatti tuntematon" tarkoittaa ammatteja, joista Tilastokeskuksella ei ole tietoa henkilön ammatista tai siihen kuuluu ammatteihin luokittelemattomia työtehtäviä. "Muut" eli tuntematon työmarkkinatilanne -luokkaan Tilastokeskus sisällyttää sellaisessa sosioekonomisessa tilanteessa olevat henkilöt, joita ei ole voitu sijoittaa työllisten, työttömien, opiskelijoiden tai työvoiman ulkopuolella olevien luokkiin ja henkilön oma tai päämiehen toiminta ei ole tiedossa.

Koronapandemia vaikutti merkittävästi 2020-luvun alkuvuosina työmarkkinasiirtymiin, eivätkä suuretkaan muutokset välttämättä viittaa alan rakennemuutokseen. Tämä on suositeltavaa ottaa huomioon siirtymiä tarkastellessa.