Hyppää sisältöön

Yleissivistävän koulutuksen opettajat

Tunnusluvut kuvaavat ammattialaa. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen aineistoihin.

Alan kuvaus

Yleissivistävän koulutuksen opettajat

Työlliset
Työllisten määrä 59400
Työlliset maakunnittain
Katso datalähteet

Kuvaus

Yleissivistävän koulutuksen opettajat ovat pedagogisia asiantuntijoita, jotka vastaavat kasvatus- ja opetustehtävistä eri ikäisten oppilaiden ja opiskelijoiden parissa. Heidän tärkeimpiin tehtäviinsä kuuluu opetussuunnitelman mukaisen opetuksen antamisen lisäksi oppilaiden ja opiskelijoiden ohjaaminen ja innostaminen oppimaan sekä heidän henkisen ja sosiaalisen kasvunsa tukeminen.

Opettajat suunnittelevat ja toteuttavat eri oppiaineiden opetusta sekä järjestävät erilaisia oppimista edistäviä projekteja. He arvioivat ja seuraavat säännöllisesti oppilaiden ja opiskelijoiden edistymistä sekä antavat palautetta heidän suorituksistaan. Lisäksi he osallistuvat aktiivisesti oppilaitoksen kehittämiseen osana opettajakuntaa.

Opettajan työ vaatii laaja-alaista osaamista, pedagogisia taitoja ja syvällistä asiantuntemusta omasta opetusalasta. He tekevät yhteistyötä muiden koulun henkilöstöön kuuluvien kanssa ja ovat säännöllisesti yhteydessä oppilaiden ja opiskelijoiden huoltajien kanssa.

Yleisimmät työtehtävät

Yleissivistävän koulutuksen opettajien työtehtävät voivat vaihdella merkittävästi riippuen heidän opettamistaan aineista, oppilaitoksista ja kouluasteista. Niin alakoulun luokanopettajilla, yläkoulun aineenopettajilla kuin lukion opettajillakin on omat erityispiirteensä ja tehtävänsä.

  • Oppituntien suunnittelu
    Suunnittelee oppitunnit perusteellisesti, jotta ne ovat opetuksellisesti tehokkaita ja mielekkäitä oppilaille tai opiskelijoille.
     
  • Oppimateriaalien valinta ja kehittäminen
    Valitsee, kehittää ja muokkaa opetukseen soveltuvia materiaaleja pitääkseen oppilaat ja opiskelijat kiinnostuneina.
     
  • Yksilöllinen ohjaus
    Antaa jokaiselle oppilaalle tai opiskelijalle henkilökohtaista ohjausta oppimisen tilanteen mukaan.
     
  • Vuorovaikutus huoltajien kanssa
    Pitää yhteyttä vanhempiin jakamalla tietoa lapsen koulunkäynnistä sekä keskustelemalla mahdollisista ongelmista tai huolenaiheista.
     
  • Arviointi
    Antaa oppilaille tai opiskelijoille palautetta ja seuraa oppimisen edistymistä.
     
  • Opetussuunnitelman noudattaminen ja kehittäminen
    Vastaa, että opetussuunnitelmaa noudatetaan ja osallistuu aktiivisesti sen kehittämiseen.
     
  • Hallinnollinen työ
    Huolehtii esimerkiksi lukujärjestysten suunnittelusta, kehitys- ja koordinointitehtävistä sekä raportoinnista.
     
  • Moniammatillinen yhteistyö kouluyhteisössä
    Tekee yhteistyötä muiden ammattilaisten kanssa koulussa saadakseen laaja-alaisemman näkemyksen oppilaan tai opiskelijan tilanteeseen.
     
  • Erityistarpeisiin vastaaminen
    Huomioi ja tukee oppilaiden tai opiskelijoiden erityistarpeita sekä tarvittaessa osallistuu erityisopetukseen.
Ammattialaan kuuluu säänneltyjä ammatteja

Säänneltyihin ammatteihin vaaditaan lain perusteella tietty koulutus, tutkinto tai ammatinharjoittamisoikeus.

Työmarkkinasiirtymät

Yleissivistävän koulutuksen opettajat

Työmarkkinasiirtymät

Työmarkkinasiirtymätieto kuvaa henkilöiden ammattialan vaihtoa, mutta samalla myös opiskelijoiden, työttömien ja työvoiman ulkopuolella olleiden työllistymistä eri ammattialoille. Työmarkkinasiirtymät voivat liittyä muun muassa uusiin työtehtäviin siirtymiseen osaamista kehittämällä, urakehitykseen asiantuntija- ja johtotehtäviin tai kokonaan eri ammattialalle siirtymiseen esimerkiksi äkillisten rakennemuutosten seurauksena.

Siirtymätieto perustuu Tilastokeskuksen erillisaineistoon vuosilta 2016–2021. Aineistossa "Ammatti tuntematon" tarkoittaa ammatteja, joista Tilastokeskuksella ei ole tietoa henkilön ammatista tai siihen kuuluu ammatteihin luokittelemattomia työtehtäviä. "Muut" eli tuntematon työmarkkinatilanne -luokkaan Tilastokeskus sisällyttää sellaisessa sosioekonomisessa tilanteessa olevat henkilöt, joita ei ole voitu sijoittaa työllisten, työttömien, opiskelijoiden tai työvoiman ulkopuolella olevien luokkiin ja henkilön oma tai päämiehen toiminta ei ole tiedossa.

Koronapandemia vaikutti merkittävästi 2020-luvun alkuvuosina työmarkkinasiirtymiin, eivätkä suuretkaan muutokset välttämättä viittaa alan rakennemuutokseen. Tämä on suositeltavaa ottaa huomioon siirtymiä tarkastellessa.