Hyppää sisältöön

Rehtorit ja opetusalan johtajat

Tunnusluvuissa on summatietona kahden ammattialan tunnusluvut:

  • Rehtorit ja opetusalan johtajat +
  • Muut opetusalan erityisasiantuntijat

Tunnusluvut kuvaavat siis ammattialaluokituksen ylätason Opetusalan johtajat ja asiantuntijat tietoja. Tunnuslukujen summaaminen perustuu Tilastokeskuksen tilastojen julkaisuehtoihin.

Alan kuvaus

Opetusalan johtajat ja asiantuntijat

Työlliset
Työllisten määrä 14400
Työlliset maakunnittain
Katso datalähteet

Kuvaus

Rehtorit ja opetusalan johtajat johtavat peruskouluja, lukioita, korkeakouluja tai muita oppilaitoksia sekä suunnittelevat, koordinoivat ja määrittävät niissä annettavaa opetusta. He vastaavat oppilaitosten tehtävien hoitamisesta ja yleisestä hallinnosta.

Rehtorit ja opetusalan johtajat suunnittelevat, koordinoivat ja määrittävät opetusta ja opetusohjelmia, päättävät opetusmenetelmistä ja kehittävät opetuskäytäntöjä ja strategioita. Lisäksi he laativat oppilaitoksen toimintasuunnitelman ja säännöt sekä tekevät päätöksiä resurssien käytöstä.

Vastuualueisiin lukeutuu myös henkilöstön rekrytointi ja koulutus. Lisäksi työhön kuuluu tiivistä yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa.

Yleisimmät työtehtävät

Rehtoreiden ja opetusalan johtajien tehtävät voivat vaihdella riippuen siitä, millaisessa oppilaitoksessa ja millä koulutusasteella he työskentelevät.

  • Johtaminen
    Johtaa ja seuraa oppilaitoksen päivittäistä toimintaa.
     
  • Opetuksen johtaminen
    Valvoo opetuksen laatua, kehittää opetusmenetelmiä ja tukee opettajien ammatillista kehitystä.
     
  • Henkilöstöjohtaminen
    Rekrytoi, johtaa ja kehittää henkilöstöä.
     
  • Toiminnan suunnittelu
    Suunnittelee opetussuunnitelmia ja kurssitarjontaa yhteistyössä muiden opetusalan ammattilaisten kanssa.
     
  • Taloushallinto
    Suunnittelee ja hallitsee taloutta, vastaa budjetoinnista sekä varojen kohdentamisesta käytössä olevien resurssien mukaisesti.
     
  • Tavoitteiden seuranta
    Työskentelee kouluhallituksen tai muun vastaavan tahon kanssa varmistaakseen oppilaitoksen tavoitteiden saavuttamisen.
     
  • Yhteistyö
    Tekee yhteistyötä muiden tahojen, kuten kuntien, virastojen tai korkeakoulujen kanssa.
     
  • Yhteydenpito huoltajiin
    Ylläpitää suhteita vanhempiin ja huoltajiin vahvistaakseen heidän sitoutumistaan kouluyhteisöön ja heidän lapsensa opetukseen.
     
  • Laadunvalvonta
    Varmistaa ja mittaa opetuksen ja muun toiminnan laadun sekä vastaa tarvittavista parannustoimista.
     
  • Kriisienhallinta
    Käsittelee mahdollisia kriisitilanteita, kuten konflikteja tai turvallisuuskysymyksiä, ja johtaa tarvittavia toimenpiteitä.
Ammattialaan kuuluu säänneltyjä ammatteja

Säänneltyihin ammatteihin vaaditaan lain perusteella tietty koulutus, tutkinto tai ammatinharjoittamisoikeus.

Työmarkkinasiirtymät

Opetusalan johtajat ja asiantuntijat

Työmarkkinasiirtymät

Työmarkkinasiirtymätieto kuvaa henkilöiden ammattialan vaihtoa, mutta samalla myös opiskelijoiden, työttömien ja työvoiman ulkopuolella olleiden työllistymistä eri ammattialoille. Työmarkkinasiirtymät voivat liittyä muun muassa uusiin työtehtäviin siirtymiseen osaamista kehittämällä, urakehitykseen asiantuntija- ja johtotehtäviin tai kokonaan eri ammattialalle siirtymiseen esimerkiksi äkillisten rakennemuutosten seurauksena.

Siirtymätieto perustuu Tilastokeskuksen erillisaineistoon vuosilta 2016–2021. Aineistossa "Ammatti tuntematon" tarkoittaa ammatteja, joista Tilastokeskuksella ei ole tietoa henkilön ammatista tai siihen kuuluu ammatteihin luokittelemattomia työtehtäviä. "Muut" eli tuntematon työmarkkinatilanne -luokkaan Tilastokeskus sisällyttää sellaisessa sosioekonomisessa tilanteessa olevat henkilöt, joita ei ole voitu sijoittaa työllisten, työttömien, opiskelijoiden tai työvoiman ulkopuolella olevien luokkiin ja henkilön oma tai päämiehen toiminta ei ole tiedossa.

Koronapandemia vaikutti merkittävästi 2020-luvun alkuvuosina työmarkkinasiirtymiin, eivätkä suuretkaan muutokset välttämättä viittaa alan rakennemuutokseen. Tämä on suositeltavaa ottaa huomioon siirtymiä tarkastellessa.