Hyppää sisältöön

Julkisen hallinnon kehittämisen ja valmistelun asiantuntijat

Tunnusluvuissa on summatietona kahden ammattialan tunnusluvut:

  • Julkisen hallinnon kehittämisen ja valmistelun asiantuntijat +
  • Sosiaaliturvaetuuksien käsittelijät ja lupavirkamiehet

Tunnusluvut kuvaavat siis ammattialaluokituksen ylätason Julkisen hallinnon asiantuntijat tietoja. Tunnuslukujen summaaminen perustuu Tilastokeskuksen tilastojen julkaisuehtoihin.

Alan kuvaus

Julkisen hallinnon asiantuntijat

Työlliset
Työllisten määrä 31000
Työlliset maakunnittain
Katso datalähteet

Kuvaus

Julkisen hallinnon kehittämisen ja valmistelun asiantuntijat toimivat erilaisissa asiantuntijatehtävissä julkishallinnossa. He kehittävät ja analysoivat strategioita, jotka ohjaavat yhteisöjen toimenpiteiden ja ohjelmien suunnittelua, toimeenpanoa tai niiden uudelleenarviointia. Asiantuntijat tutkivat yhteiskunnallisia, taloudellisia ja toimialoihin liittyviä kehitystrendejä ja arvioivat niiden vaikutuksia tai seuraamuksia.

Alan asiantuntijat työskentelevät julkisella sektorilla joko valtion tai kuntien palveluksessa. He suunnittelevat, ohjaavat ja toteuttavat julkisen hallinnon prosesseja ja toimintoja eri hallinnonaloilla. Työ voi sisältää esimerkiksi lainsäädännön valmistelua, talouden suunnittelua kuin henkilöstöhallinnon tehtäviä.

Julkisen hallinnon kehittämisen ja valmistelun asiantuntijat vastaavat julkishallinnon toimintojen suunnittelusta, kehittämisestä ja uudistamisesta. He tarkastelevat nykyisiä toimintamalleja kriittisesti, ideoivat parempia toimintatapoja ja vievät uudistuksia eteenpäin organisaatioissaan. He hyödyntävät usein teknologian mahdollisuuksia tehostaakseen toimintoja.

Yleisimmät työtehtävät

Julkisen hallinnon kehittämisen ja valmistelun asiantuntijoiden tehtävät vaihtelevat toimialasta, hallinnonalasta ja työnkuvasta riippuen.

  • Lainsäädännön ja politiikan kehittämistyö
    Valmistelee uusia säädöksiä ja poliittisia linjauksia sekä arvioi olemassa olevien vaikutuksia.
     
  • Projektinhallinta
    Vastaa projektien suunnittelusta, toteutuksesta ja seurannasta eri sektoreilla julkisessa hallinnossa.
     
  • Budjetointi ja resurssien hallinta
    Vastaa organisaation talouden suunnittelusta, budjetoinnista ja resurssien käytön optimoinnista.
     
  • Strateginen suunnittelu
    Suunnittelee ja kehittää organisaation strategioita vastaamaan yhteiskunnallisiin tarpeisiin.
     
  • Koulutus ja konsultointi
    Järjestää koulutuksia, neuvontaa sekä konsultointipalveluita virkamiehille tai muille sidosryhmille liittyen julkishallinnon prosesseihin.
     
  • Tiedon analysointi
    Kerää, analysoi ja raportoi tietoa päätöksenteon tueksi.
     
  • Laadunvalvonta ja auditointi
    Vastaa laadunvalvonnasta sekä sisäisten ja ulkoisten auditointien tuottamisesta julkisen hallinnon toimissa.
     
  • Viestintä ja sidosryhmäyhteistyö
    Ylläpitää viestintää ja suhteita eri sidosryhmiin, kuten kansalaisiin, mediaan, yrityksiin tai muihin organisaatioihin.
     
  • Henkilöstöjohtaminen
    Toimii tiiminvetäjänä tai muissa henkilöstöhallinnon tehtävissä.
     
  • Muutoshankkeiden johtaminen
    Suunnittelee ja toteuttaa organisaation muutoshankkeita julkisen hallinnon tarpeiden mukaisesti.

Työmarkkinasiirtymät

Julkisen hallinnon asiantuntijat

Työmarkkinasiirtymät

Työmarkkinasiirtymätieto kuvaa henkilöiden ammattialan vaihtoa, mutta samalla myös opiskelijoiden, työttömien ja työvoiman ulkopuolella olleiden työllistymistä eri ammattialoille. Työmarkkinasiirtymät voivat liittyä muun muassa uusiin työtehtäviin siirtymiseen osaamista kehittämällä, urakehitykseen asiantuntija- ja johtotehtäviin tai kokonaan eri ammattialalle siirtymiseen esimerkiksi äkillisten rakennemuutosten seurauksena.

Siirtymätieto perustuu Tilastokeskuksen erillisaineistoon vuosilta 2016–2021. Aineistossa "Ammatti tuntematon" tarkoittaa ammatteja, joista Tilastokeskuksella ei ole tietoa henkilön ammatista tai siihen kuuluu ammatteihin luokittelemattomia työtehtäviä. "Muut" eli tuntematon työmarkkinatilanne -luokkaan Tilastokeskus sisällyttää sellaisessa sosioekonomisessa tilanteessa olevat henkilöt, joita ei ole voitu sijoittaa työllisten, työttömien, opiskelijoiden tai työvoiman ulkopuolella olevien luokkiin ja henkilön oma tai päämiehen toiminta ei ole tiedossa.

Koronapandemia vaikutti merkittävästi 2020-luvun alkuvuosina työmarkkinasiirtymiin, eivätkä suuretkaan muutokset välttämättä viittaa alan rakennemuutokseen. Tämä on suositeltavaa ottaa huomioon siirtymiä tarkastellessa.