Hyppää sisältöön

Toimisto- ja asiakaspalvelutyöntekijät

Tunnusluvut kuvaavat ammattialaa. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen aineistoihin.

Alan kuvaus

Toimisto- ja asiakaspalvelutyöntekijät

Työlliset
Työllisten määrä 32100
Työlliset maakunnittain
Katso datalähteet

Kuvaus

Toimisto- ja asiakaspalvelutyöntekijät työskentelevät monipuolisissa tehtävissä eri toimialoilla. He tarjoavat yrityksille ja organisaatioille tärkeitä hallinnollisia ja asiakaspalveluun liittyviä tukipalveluita.

Toimistotyöntekijöiden tehtäviin voi kuulua esimerkiksi tiedon käsittely, asiakirjojen hallinta ja arkistointi, kokousjärjestelyt sekä postitus ja puhelinvaihteen hoitaminen. Toimistotyöntekijät voivat myös olla vastuussa erityisistä projekteista tai tehtävistä.

Asiakaspalvelutyöntekijät puolestaan ovat usein yrityksen ensisijainen yhteyshenkilö asiakkaille. He vastaavat asiakkaiden tiedusteluihin, käsittelevät reklamaatioita sekä tarjoavat tukea ja neuvontaa tuotteista tai palveluista. Asiakaspalvelutyö vaatii vahvoja vuorovaikutustaitoja sekä kykyjä ratkaista ongelmia tehokkaasti ja ammattitaitoisesti.

Yleisimmät työtehtävät

Toimisto- ja asiakaspalvelutyöntekijöiden työtehtävät vaihtelevat huomattavasti tehtävästä ja työympäristöstä riippuen. Toimistotyöt voivat sisältää esimerkiksi hallinnollisia tai organisointitehtäviä, kun taas asiakaspalvelutehtävät voivat liittyä tuotteiden tai palvelujen myyntiin tai neuvontaan.

  • Asiakaspalvelu
    Neuvoo ja palvelee asiakkaita kasvotusten, puhelimitse tai muiden kanavien välityksellä.
     
  • Asiakirjojen käsittely
    Vastaa erilaisten dokumenttien, kuten laskujen, sopimusten tai raporttien, laatimisesta ja käsittelystä.
     
  • Kokousten ja tilaisuuksien järjestäminen
    Osallistuu kokousten ja tilaisuuksien suunnitteluun, järjestämiseen ja tarvittaessa toteuttamiseen.
     
  • Ajanvaraukset ja aikataulut
    Huolehtii ajanvarauksista, aikatauluista ja koordinoinnista asiakkaiden ja työntekijöiden välillä.
     
  • Myynninedistämistoimet
    Osallistuu myynti- ja markkinointitoimenpiteisiin esimerkiksi tarjoamalla lisätietoa tuotteista tai palveluista.
     
  • Asiakasrekisterin ylläpito
    Tallentaa, päivittää ja luokittelee asiakastietoja.
     
  • Tuoteneuvonta
    Esittelee tuotteiden tai palveluiden ominaisuuksia asiakkaille ja vastaa heidän kysymyksiinsä.
     
  • Laskutus ja maksuliikenne
    Hoitaa laskutusta, tarkistaa maksuliikennettä ja pitää kirjaa taloudellisista tapahtumista.
     
  • Matkajärjestelyt
    Vastaa työntekijöiden matkajärjestelyistä kuten lentolippujen varauksista tai majoituksen hankinnasta.
     
  • Palautteen käsittely
    Kerää ja käsittelee asiakaspalautteita sekä tarjoaa ratkaisuja mahdollisiin ongelmiin.

Työmarkkinasiirtymät

Toimisto- ja asiakaspalvelutyöntekijät

Työmarkkinasiirtymät

Työmarkkinasiirtymätieto kuvaa henkilöiden ammattialan vaihtoa, mutta samalla myös opiskelijoiden, työttömien ja työvoiman ulkopuolella olleiden työllistymistä eri ammattialoille. Työmarkkinasiirtymät voivat liittyä muun muassa uusiin työtehtäviin siirtymiseen osaamista kehittämällä, urakehitykseen asiantuntija- ja johtotehtäviin tai kokonaan eri ammattialalle siirtymiseen esimerkiksi äkillisten rakennemuutosten seurauksena.

Siirtymätieto perustuu Tilastokeskuksen erillisaineistoon vuosilta 2016–2021. Aineistossa "Ammatti tuntematon" tarkoittaa ammatteja, joista Tilastokeskuksella ei ole tietoa henkilön ammatista tai siihen kuuluu ammatteihin luokittelemattomia työtehtäviä. "Muut" eli tuntematon työmarkkinatilanne -luokkaan Tilastokeskus sisällyttää sellaisessa sosioekonomisessa tilanteessa olevat henkilöt, joita ei ole voitu sijoittaa työllisten, työttömien, opiskelijoiden tai työvoiman ulkopuolella olevien luokkiin ja henkilön oma tai päämiehen toiminta ei ole tiedossa.

Koronapandemia vaikutti merkittävästi 2020-luvun alkuvuosina työmarkkinasiirtymiin, eivätkä suuretkaan muutokset välttämättä viittaa alan rakennemuutokseen. Tämä on suositeltavaa ottaa huomioon siirtymiä tarkastellessa.