Hyppää sisältöön

Toimistotyön esimiehet

Tunnusluvuissa on summatietona kolmen ammattialan tunnusluvut:

  • Toimistotyön esimiehet +
  • Assistentit +
  • Taloushallinnon ja rahoitusalan toimistotyöntekijät

Tunnusluvut kuvaavat siis ammattialaluokituksen ylätason Assistentit ja sihteerit tietoja. Tunnuslukujen summaaminen perustuu Tilastokeskuksen tilastojen julkaisuehtoihin.

Alan kuvaus

Assistentit ja sihteerit

Työlliset
Työllisten määrä 94700
Työlliset maakunnittain
Katso datalähteet

Kuvaus

Toimistotyön esimiehet ohjaavat ja koordinoivat toimistotyöntekijöiden työtehtäviä.

He ovat vastuussa tiimiensä johtamisesta, työkuorman hallinnasta ja päivittäisten tehtävien priorisoinnista. He ohjaavat ja valvovat työntekijöitä esimerkiksi tekstinkäsittelyssä, puhelinvaihteen hoidossa, tietojen tallentamisessa ja käsittelyssä, julkaisujen tuottamisessa ja muissa yleisissä toimisto- ja hallintotehtävissä. Esimiesten tehtävänä on myös seurata ja arvioida tiimiensä suorituskykyä sekä kouluttaa ja ohjata työntekijöitä työtehtävissä, turvallisuusmenettelytavoissa ja organisaation käytännöissä.

Alan työtehtäviin kuuluu myös runsaasti erilaisia henkilöstöhallinnollisia kokonaisuuksia, kuten työaikataulujen laatiminen, työhön liittyvien ongelmien ratkaiseminen ja rekrytoiminen.

Yleisimmät työtehtävät

Toimistotyön esimiesten työtehtävät voivat vaihdella merkittävästi riippuen organisaatiosta ja toimiston koosta. Esimerkiksi pienissä organisaatioissa esimiehen vastuu voi kattaa koko hallinnon, kun taas suuremmissa organisaatioissa työnjako on tarkemmin määritelty.

  • Henkilöstöjohtaminen
    Vastaa henkilökunnan rekrytoinnista, perehdyttämisestä, valmentamisesta ja kouluttamisesta.
     
  • Budjetointi
    Osallistuu budjetin laadintaan ja seuraa sen toteutumista.
     
  • Työjärjestelyt
    Vastaa toimiston aikataulujen, työvuorolistojen ja resurssienhallinnan koordinoinnista.
     
  • Viestintä
    Pitää yhteyttä muihin organisaation osastoihin tai ulkoisiin sidosryhmiin.
     
  • Päätöksenteko
    Osallistuu operatiivisiin päätöksiin ja varmistaa prosessien noudattamisen.
     
  • Laadunvalvonta
    Valvoo palveluiden tai tuotteiden laatua ja pyrkii löytämään tapoja sen parantamiseksi.
     
  • Raportointi
    Kerää ja analysoi tietoja toiminnan tehokkuuden seurantaan esimerkiksi asiakaspalautteen tai myyntitietojen muodossa.
     
  • Asiakaspalvelu
    Vastaa asiakassuhteiden hoitamisesta tai palautteen käsittelystä.
     
  • Toimiston ylläpito
    Vastaa tilauksista, varausten hallinnasta tai yleisestä toimiston toimintakyvyn varmistamisesta.
     
  • Kriisinratkaisu
    Ratkaisee ongelmia ja konflikteja.

Työmarkkinasiirtymät

Assistentit ja sihteerit

Työmarkkinasiirtymät

Työmarkkinasiirtymätieto kuvaa henkilöiden ammattialan vaihtoa, mutta samalla myös opiskelijoiden, työttömien ja työvoiman ulkopuolella olleiden työllistymistä eri ammattialoille. Työmarkkinasiirtymät voivat liittyä muun muassa uusiin työtehtäviin siirtymiseen osaamista kehittämällä, urakehitykseen asiantuntija- ja johtotehtäviin tai kokonaan eri ammattialalle siirtymiseen esimerkiksi äkillisten rakennemuutosten seurauksena.

Siirtymätieto perustuu Tilastokeskuksen erillisaineistoon vuosilta 2016–2021. Aineistossa "Ammatti tuntematon" tarkoittaa ammatteja, joista Tilastokeskuksella ei ole tietoa henkilön ammatista tai siihen kuuluu ammatteihin luokittelemattomia työtehtäviä. "Muut" eli tuntematon työmarkkinatilanne -luokkaan Tilastokeskus sisällyttää sellaisessa sosioekonomisessa tilanteessa olevat henkilöt, joita ei ole voitu sijoittaa työllisten, työttömien, opiskelijoiden tai työvoiman ulkopuolella olevien luokkiin ja henkilön oma tai päämiehen toiminta ei ole tiedossa.

Koronapandemia vaikutti merkittävästi 2020-luvun alkuvuosina työmarkkinasiirtymiin, eivätkä suuretkaan muutokset välttämättä viittaa alan rakennemuutokseen. Tämä on suositeltavaa ottaa huomioon siirtymiä tarkastellessa.