Hyppää sisältöön

Toimisto- ja asiakaspalvelutyöntekijät

Osaamiset

Ammattialaan liittyvät osaamiset ryhmiteltynä sovellettavuuden mukaan. Kustakin sovellettavuusluokasta näytetään alan osaamisten määrästä riippuen enintään 10 yleisintä osaamista. Klikkaamalla väkäsestä saat auki listan lähiosaamisista, joiden yhteydessä osaaminen useimmin datassa esiintyy.

Kattavamman listan ammattialan osaamisista näet Power BI -raportilta Osaamiset ammattialoittain 2024.

Alakohtaista

esiintyy 1 alalla
Sidosryhmäviestinnän taidot
tapahtumien järjestämisosaaminen, esitystaidot, kuntoutumisen ja toipumisen edistämisen menetelmien hallinta, kulttuurienvälinen ymmärrys, raportointi- ja analytiikkataidot, energiatehokkuuden edistäminen, viestintä- ja vuorovaikutustaidot, konfliktien ratkaisuosaaminen, turvallisuusprotokollien noudattaminen, energiatehokkuuden parantamisen osaaminen tuotannossa, ryhmädynamiikan hallinta, sosiaalisen median strategiatuntemus
Laskutusohjelmiston käyttötaito
puhelinliittymien myyntitaito, palveluohjeistuksen hallintaosaaminen, laskutusprosessin hallintataidot, myöhästymismaksujen hallintaosaaminen, asiakaspalvelun periaatteiden tuntemus, puhelinetiketin tuntemus, myynti- ja neuvontataidot, puhelinkäytön etikettiosaamien ja kohteliaisuus, konfliktien ratkaisuosaaminen
Moniajon hallintataidot
tietokonejärjestelmien suunnittelu- ja ylläpito-osaaminen, resurssien allokaatiostrategioiden osaaminen, asiakaspalvelun laadun varmistaminen ja ylläpitotaito, poikkitieteellisen tiimityön hallinta, tarkan kuuntelun osaaminen, tarkkaavaisuus, ongelmanalyysi ja ratkaisumenetelmien hallinta, ajankäytön hallinnan taidot, dokumentaation hallintataidot, aktiivinen kuuntelukyky, asiakaskokemuksen kehittämisosaaminen, asiakastyytyväisyyden mittaamisen taidot
Kuuntelu- ja empatiataito
tarkkaavaisuus, konfliktien ratkaisuosaaminen, oma-aloitteisuus, aktiivinen kuuntelukyky, kriisitilanteiden hallinta eri ympäristöissä, monikulttuurinen kommunikaatiotaito, nopea päätöksentekokyky, pika-analytiikan taito, myynti- ja neuvottelutaidot
Fokusryhmien johtamistaidot
haastattelutekniikoiden hallintataidot, markkinatiedon keräämisen ja hyödyntämisen taidot, trendien analyysitaidot, tiedonkeruumenetelmien hallinnan ja soveltamisen osaaminen, kyselylomakkeiden suunnittelun tuntemus, määrällisen datan keräys- ja analysointikyky, laadullisten tutkimusmenetelmien hallinta, eettisten periaatteiden ymmärrys, google analytics -osaaminen, osallistuva edistämiskyky
Toimistotarvikkeiden hallintataidot
työergonomian periaatteiden tuntemus, toimitusketjun hallintataidot, mediasuhteiden hallinta, laadunvalvonta- ja tarkkailutoiminnan koordinointikyky, pienimuotoisten korjaustöiden suorittamisen taidot, henkilöstöravintolan toiminnan tukitaidot, ohjeiden noudattamisen kyky, tilausten kokonaisvaltainen hallinta toimitusketjussa, turvallisuusprotokollien noudattaminen, ajankäytön tehokkuuden osaaminen
Potilasrekisterien ylläpito ja hallinta
lääketieteellisen terminologian hallinta ja käyttö, terveydenhuollon peruskäsitteiden ja toimintatapojen tuntemus, terveydenhuollon it-järjestelmien hallinta, huolellisuus, oma-aloitteisuus, henkilötietojen käsittelytaidot, elintoimintojen monitoroinnin taito, infektioiden hallintakyky, potilastietojärjestelmien hallinnan taito, perustason ensiaputaidot
Laadullisen analyysin menetelmienja toteutuksen hallinta
määrällisen tutkimuksen osaaminen, tilastollisia menetelmiä hyödyntävien tutkimusprojektien hallinta, markkinatiedon keräämisen ja hyödyntämisen taidot, tilastollisen analyysin menetelmien hallinta, kyselylomakkeiden suunnittelun tuntemus, määrällisen datan keräys- ja analysointikyky, markkinatrendien analysointitaidot, tilastollisen data-analyysin taidot, fokusryhmien johtamistaidot, havainnointitekniikoiden tuntemus
Arkistointi- ja indeksointiperiaatteiden tunteminen
varausjärjestelmän hallintataidot, lastenosaston hoitotaidot, koulutustapahtumien järjestämistaidot, oppimateriaalien kehittämistaidot, tietojärjestelmien käyttötaidot ja soveltaminen
Tasa-arvoasioiden hallinnan osaaminen
työsopimuslakien tuntemus, työterveyshuollon koordinointitaidot, henkilöstöraporttien laatimistaidot, ekosysteemin monimuotoisuuden edistämiskyky, dokumentaation hallintataidot, henkilötietojen käsittelytaidot

Melko alakohtaista

esiintyy 2-5 alalla
Hallinnollisten asiakirjojen säilyttämisen taito eläinlääkärin vastaanotolla
pienen tai keskikokoisen yrityksen johtaminen, matemaattisten taitojen soveltaminen, eläinlääkärin vastaanoton odotustilan hoitotaito, eri viestintäkanavien käytön osaaminen, eläinalan ammattilaisten kanssa työskentelyn taito, eläinten bioturvallisuusosaaminen, eläinten hyvinvointia koskevan lainsäädännön tuntemus, eläinlääkintätarvikkeiden hallintataidot, valitusten käsittely, eläinlääkärin vastaanottotilojen hallinta
Jäsenyysasioiden käsittelytaidot
postin käsittelytaito, postinhallinnan osaaminen, asiakasviestintäosaaminen, dokumentinhallinnan taidot, sisäisten tiedotteiden jakamisen taidot, laskujen laatimisen osaaminen, jäsenhallinnon taidot, luovien prosessien edistämiskyky, määräaikojen noudattaminen, prosessien hallinnan menetelmät
Sovellusten käyttötaitojen osaaminen
esitysten pitämistaidot, datan analysointitaidot, käyttöjärjestelmätuntemus, microsoft office -ohjelmistojen hallinta, asiakassuhteiden hallintajärjestelmien crm käyttöosaaminen, toimisto-ohjelmistojen hallinta, empatiataidot, pilvipalveluiden käyttötaito, tiedonhallintajärjestelmien tuntemus, luottamuksellisen tiedon käsittelytaidot
Tuotteiden tuntemus
palveluprosessien hallintataidot, ystävällinen palveluasenneosaaminen, puhelinkeskustelun hallintataito, myyntiprosessin hallintataidot, uusien tuotteiden markkinoille tuonti, reklamaatioiden käsittelytaidot, asiakasreklamaatioiden käsittelytaito, asiakaspalvelun ja neuvonnan taidot, tuote-esittelyjen hallinta, asiakastarpeiden analysointitaito
Sopimusneuvottelujen osaaminen
raportointi- ja analytiikkataidot, riskianalyysin taidot, perehdytyksen suunnittelu- ja toteutusosaaminen, projektinhallinnan osaaminen, eettisten periaatteiden ymmärrys, monikulttuuriset viestintätaidot, konfliktien ratkaisuosaaminen, taloudellisten vaikutusten arvioinnin mallit ja menetelmät, sidosryhmien sitouttamisstrategiat ja yhteistyön kehittäminen, sopimustekniikan osaaminen, luovat ongelmanratkaisutaidot, haastattelutekniikoiden hallintataidot, kyselylomakkeiden suunnittelun tuntemus, viestintä- ja vuorovaikutustaidot
Tulostustekniikan tuntemus
loukkaantumistilanteisiin reagointikyky, pilvipalveluiden integrointiosaaminen, tilausten vastaanoton ja toimituksen hallinta, varastonhallintajärjestelmän käyttöosaaminen, sosiaalisen median hallintataidot
Tilankäytön tehokkuuden parantamiseen tähtäävien toimien suunnittelu ja toteutus
siivoustaidot, kiinteistön kunnossapidon perusteet, oma-aloitteisuus, tehokkuuden suunnittelutaidot, aikataulutuksen hallinta, järjestyksen ylläpito-osaaminen, ilmoitustaulujen ajantasainen ylläpito, työturvallisuussuunnitelmien hallinta, turvallisuusmääräysten tuntemus
Ajanvarausjärjestelmien käyttötaito
laboratoriotulosten analyysi- ja tulkintataidot, tartuntatautien valvonnan ja ehkäisyn osaaminen, terveydenhuollon peruskäsitteiden ja toimintatapojen tuntemus, potilastietojärjestelmien hallinnan taito, joustavuus ja sopeutuvuus muutoksiin, kliininen osaaminen terveydenhuollossa, tietojärjestelmien käyttötaidot ja soveltaminen, terveydenhuollon lainsäädännön tuntemus ja soveltaminen, lääkehoidon ohjeiden mukainen toteuttaminen, ensiaputaidot
Digitaalisten aineistojen hallinta
informaatiolukutaidon kehittämistaito, digitaalisen sisällönhallinnan osaaminen, e-kirjojen käsittelytaito, aikuisten osaston hoitotaito, erikoiskokoelmien hallintataidot, lainausprosessin hallintaosaaminen, viitetietokantojen käyttötaidot, monikulttuurisuusosaaminen
Asiakaslähtöisen ajattelutavan kehittäminen
joustavuus ja sopeutuvuus muutoksiin, reklamaatioiden käsittelytaidot, palvelumuotoiluosaaminen, asiakastarpeiden analysointitaito, prosessien kehittämisen osaaminen, myyntiprosessien ymmärtäminen, kriittisen ajattelun taidot

Laajasti sovellettavissa

esiintyy yli 5 alalla
Asiakasviestintäosaaminen
toimiston rutiinitöiden hallinta, postin käsittelytaito, eri viestintäkanavien käytön osaaminen, dokumentinhallinnan taidot, sisäisten tiedotteiden jakamisen taidot, postinhallinnan osaaminen, toimistotarvikeluettelon ylläpito, henkilökunnan poissaolojen seuranta, sisällön ja muodon yhteensopivuuden sovittamistaito, yleisten tietosuojaperiaatteiden noudattaminen, matemaattisten taitojen soveltaminen, asiakasvalitusten käsittelyn osaaminen, varausten hallinta, rahoitustransaktioiden käsittelytaidot, organisaation ohjeistuksen noudattaminen, asiakaspalautteen vastaanotto- ja käsittelytaidot, varauksien hallintataidot, pienen tai keskikokoisen yrityksen johtaminen, kliinisten tilojen ylläpidon osaaminen, asiakastyytyväisyysosaaminen, myyntiosaaminen, palveluiden ominaisuuksien hallinta, tukipalvelun ongelmien ratkaisutaidot, kirjallisen viestinnän tulkintaosaaminen, asiakaskontaktien kirjanpitotaidot, asiakastyytyväisyyden seurantataidot, asiakaspalvelutaidot, tilaustiedon välittämistaito asiakkaalle, puhelulokien ylläpito, myyntitavoitteiden asettamisen taidot, myyntiraporttien laadintaosaaminen, myyntitulosten optimoinnin strategiat, asiakastarpeiden tunnistamiskyky, asiakassuhteen ylläpitämisen taidot, asiakaspalvelun ja tiedustelujen käsittely, myyntistrategioiden toteutusosaaminen, myynninjälkeisten tilastojen analysointitaidot, markkinointistrategian toteutustaidot, asiakassuhteiden ylläpidon ja asiakasneuvonnan osaaminen, tarjouspyyntöjen käsittelyosaaminen, tietotekniikan perusteiden ymmärtäminen ja soveltaminen, myyntianalyysin tekemisen osaaminen
Asiakastyytyväisyysosaaminen
myyntiosaaminen, palveluiden ominaisuuksien hallinta, tukipalvelun ongelmien ratkaisutaidot, kirjallisen viestinnän tulkintaosaaminen, asiakasviestintäosaaminen, asiakastyytyväisyyden seurantataidot, asiakaskontaktien kirjanpitotaidot, asiakastilausten seurantaosaaminen, asiakaspalvelutaidot, tilaustiedon välittämistaito asiakkaalle, tuotteiden ominaisuuksien tuntemus, myyntitavoitteiden asettamisen taidot, myyntiraporttien laadintaosaaminen, myyntitulosten optimoinnin strategiat, asiakastarpeiden tunnistamiskyky, asiakaspalvelun ja tiedustelujen käsittely, asiakasvalitusten käsittelyn osaaminen, asiakassuhteiden ylläpidon ja asiakasneuvonnan osaaminen, myyntistrategioiden toteutusosaaminen, myynninjälkeisten tilastojen analysointitaidot, markkinointistrategian toteutustaidot, tarjouspyyntöjen käsittelyosaaminen, tietotekniikan perusteiden ymmärtäminen ja soveltaminen, myyntianalyysin tekemisen osaaminen
Tuotteiden ominaisuuksien tuntemus
sähköisten palvelujen käyttötaito, asiakastyytyväisyysosaaminen, sähköisten palveluiden käyttöosaaminen, kirjallisen viestinnän tulkintaosaaminen, myyntiosaaminen, tukipalvelun ongelmien ratkaisutaidot, asiakaspalvelutaidot, tietokannanhallinnan taidot, asiakaspalvelun ja myyntityön taidot, teknisten ongelmien ratkaisutaito, nopean oppimisen taidot, asiakkuuksienhallintaosaaminen, ilmastonmuutokseen sopeutumisen kyky, viestinnän periaatteiden tuntemus, sähköisen viestinnän taidot, lakisääteisten vaatimusten hallintaosaaminen, myyntistrategioiden toteutusosaaminen, tietotekniikan käyttötaito, asiakkuuksien hallintaohjelmien käytön osaaminen, myynninjälkeisten tilastojen analysointitaidot, sähköisen hankinnan menettelytietämys, markkinointistrategian toteutustaidot, palveluiden tarjoamisen osaaminen
Verkkopalvelujen hallinta
sähköisten palvelujen käyttötaito, tuotteiden ominaisuuksien tuntemus, kirjallisen viestinnän tulkintaosaaminen, asiakaskontaktien kirjanpitotaidot, asiakastilausten seurantaosaaminen, myyntiosaaminen, asiakastyytyväisyysosaaminen, tukipalvelun ongelmien ratkaisutaidot, sähköisten palveluiden käyttöosaaminen, palveluiden ominaisuuksien hallinta, analysointitaidot, teknologian hallinnan osaaminen, asiakastuntemus
Palveluiden ominaisuuksien hallinta
asiakastyytyväisyysosaaminen, myyntiosaaminen, tukipalvelun ongelmien ratkaisutaidot, kirjallisen viestinnän tulkintaosaaminen, asiakasviestintäosaaminen, asiakastyytyväisyyden seurantataidot, asiakaspalvelutaidot, tilaustiedon välittämistaito asiakkaalle, puhelulokien ylläpito, asiakastuen hallinta, myyntistrategioiden toteutusosaaminen, myynninjälkeisten tilastojen analysointitaidot, markkinointistrategian toteutustaidot, asiakassuhteiden ylläpidon ja asiakasneuvonnan osaaminen, tarjouspyyntöjen käsittelyosaaminen, tietotekniikan perusteiden ymmärtäminen ja soveltaminen, myyntianalyysin tekemisen osaaminen
Tukipalvelun ongelmien ratkaisutaidot
asiakastyytyväisyysosaaminen, myyntiosaaminen, palveluiden ominaisuuksien hallinta, kirjallisen viestinnän tulkintaosaaminen, asiakasviestintäosaaminen, asiakastyytyväisyyden seurantataidot, asiakastilausten seurantaosaaminen, asiakaspalvelutaidot, asiakaskontaktien kirjanpitotaidot, tilaustiedon välittämistaito asiakkaalle, puhelulokien ylläpito, puhelinjärjestelmän ylläpito, vieraiden vastaanottotaidot, asiakaspalvelun ja tiedustelujen käsittely, integrointitekniikoiden käyttötaidot tietokoneiden ja puhelimien välillä, puheluiden ohjaustaito, muiden kulttuurien tuntemus, luottamuksellisuussääntöjen noudattaminen, hätäpuhelujen käsittelytaito
Sähköisten palvelujen käyttötaito
tuotteiden ominaisuuksien tuntemus, tietokantojen hallinta, sähköisten palveluiden käyttöosaaminen, kirjallisen viestinnän tulkintaosaaminen, myyntiosaaminen, asiakaspalvelutaidot, tietokannanhallinnan taidot, asiakaspalvelun ja myyntityön taidot, ruotsin kielen taito, teknisten ongelmien ratkaisutaito, arviointityön hallinta, analysointitaidot, teknologian hallinnan osaaminen, asiakastuntemus, verkkopalvelujen hallinta
Sähköisten palveluiden käyttöosaaminen
tietokantojen hallinta, sähköisten palvelujen käyttötaito, ruotsin kielen taito, tuotteiden ominaisuuksien tuntemus, asiakaspalvelun ja myyntityön taidot, positiivisen ilmapiirin luomiskyky, call center -palveluiden hallinta, tiimityötaidot, sähköpostiviestinnän osaaminen, arviointityön hallinta, analysointitaidot
Kirjallisen viestinnän tulkintaosaaminen
myyntiosaaminen, asiakastyytyväisyysosaaminen, tukipalvelun ongelmien ratkaisutaidot, palveluiden ominaisuuksien hallinta, asiakasviestintäosaaminen, asiakastyytyväisyyden seurantataidot, asiakastilausten seurantaosaaminen, asiakaskontaktien kirjanpitotaidot, tilaustiedon välittämistaito asiakkaalle, puhelulokien ylläpito
Asiakaskontaktien kirjanpitotaidot
toimiston rutiinitöiden hallinta, asiakasviestintäosaaminen, tilausten hallinta- ja käsittelytaidot, eri viestintäkanavien käytön osaaminen, viestintä asiakaspalvelutiimin kanssa, dokumentinhallinnan taidot, tiedonhallinta, sisäisten tiedotteiden jakamisen taidot, toimistojärjestelmien käyttötaidot, postin käsittelytaito, asiakastyytyväisyysosaaminen, myyntiosaaminen, asiakastyytyväisyyden seurantataidot, tukipalvelun ongelmien ratkaisutaidot, kirjallisen viestinnän tulkintaosaaminen, asiakastilausten seurantaosaaminen, tilaustiedon välittämistaito asiakkaalle, puhelulokien ylläpito, seuranta- ja jatkotoimenpiteiden hallintataidot, verkkopalvelujen hallinta

Alan osaamisen yleiskuva

Pallokaaviossa on esitetty ammattialan osaamisten määrästä riippuen enintään 20 alan yleisintä osaamista ja niiden lukumäärä lähdedatassa. Värit kuvaavat osaamisten sovellettavuutta, joten kaaviosta näkee nopealla silmäyksellä, kuvaako työmarkkinadata alaa pääsääntöisesti alakohtaisten vai laajemmin sovellettavissa olevien taitojen kautta. Pallojen koko ja tummuusaste vaihtelevat sen mukaan, kuinka monta kertaa kyseinen osaaminen esiintyy datassa.

Huomaathan, että osaamisten lukumäärään vaikuttaa ammattialan työllisten määrä. Suurimmilla ammattialoilla osaamisten määrätkin ovat suuria. Vain vähän osaajia työllistävillä aloilla lukumäärä voi olla hyvinkin pieni, vaikka osaaminen olisikin alalla olennainen.

Katso datalähteet

Osaamiset on louhittu big datasta ja jalostettu tekoälyavusteisesti. Aineistona on käytetty työpaikkailmoituksia ja OpenAI:n suurten kielimallien dataa. Osaamisdata päivittyy vuosittain.