Hyppää sisältöön

Toimisto- ja asiakaspalvelutyöntekijät

Osaamiset

Ammattialaan liittyvät osaamiset ryhmiteltynä sovellettavuuden mukaan. Kustakin sovellettavuusluokasta näytetään alan osaamisten määrästä riippuen enintään 10 yleisintä osaamista. Klikkaamalla väkäsestä saat auki listan lähiosaamisista, joiden yhteydessä osaaminen useimmin datassa esiintyy.

Kattavamman listan ammattialan osaamisista näet Power BI -raportilta Osaamiset ammattialoittain 2024.

Alakohtaista

esiintyy 1 alalla
Moniajon hallintataidot
tarkan kuuntelun osaaminen, resurssien allokaatiostrategioiden osaaminen, asiakaspalvelun laadun varmistaminen ja ylläpitotaito, poikkitieteellisen tiimityön hallinta, asiakaskokemuksen kehittämisosaaminen, tarkkaavaisuus, ongelmanalyysi ja ratkaisumenetelmien hallinta, ajankäytön hallinnan taidot, asiakastyytyväisyyden mittaamisen taidot, tietokonejärjestelmien suunnittelu- ja ylläpito-osaaminen, dokumentaation hallintataidot, aktiivinen kuuntelukyky
Sidosryhmäviestinnän taidot
tapahtumien järjestämisosaaminen, esitystaidot, kuntoutumisen ja toipumisen edistämisen menetelmien hallinta, kulttuurienvälinen ymmärrys, raportointi- ja analytiikkataidot, energiatehokkuuden edistäminen, viestintä- ja vuorovaikutustaidot, konfliktien ratkaisuosaaminen, turvallisuusprotokollien noudattaminen, energiatehokkuuden parantamisen osaaminen tuotannossa, ryhmädynamiikan hallinta, sosiaalisen median strategiatuntemus
Laskutusohjelmiston käyttötaito
myynti- ja neuvontataidot, puhelinkäytön etikettiosaamien ja kohteliaisuus, laskutusprosessin hallintataidot, myöhästymismaksujen hallintaosaaminen, konfliktien ratkaisuosaaminen, puhelinliittymien myyntitaito, palveluohjeistuksen hallintaosaaminen, asiakaspalvelun periaatteiden tuntemus, puhelinetiketin tuntemus
Fokusryhmien johtamistaidot
haastattelutekniikoiden hallintataidot, markkinatiedon keräämisen ja hyödyntämisen taidot, trendien analyysitaidot, tiedonkeruumenetelmien hallinnan ja soveltamisen osaaminen, kyselylomakkeiden suunnittelun tuntemus, määrällisen datan keräys- ja analysointikyky, laadullisten tutkimusmenetelmien hallinta, eettisten periaatteiden ymmärrys, google analytics -osaaminen, osallistuva edistämiskyky
Kuuntelu- ja empatiataito
tarkkaavaisuus, konfliktien ratkaisuosaaminen, oma-aloitteisuus, aktiivinen kuuntelukyky, kriisitilanteiden hallinta eri ympäristöissä, monikulttuurinen kommunikaatiotaito, nopea päätöksentekokyky, pika-analytiikan taito, myynti- ja neuvottelutaidot
Potilasrekisterien ylläpito ja hallinta
lääketieteellisen terminologian hallinta ja käyttö, terveydenhuollon peruskäsitteiden ja toimintatapojen tuntemus, terveydenhuollon it-järjestelmien hallinta, huolellisuus, oma-aloitteisuus, henkilötietojen käsittelytaidot, elintoimintojen monitoroinnin taito, infektioiden hallintakyky, potilastietojärjestelmien hallinnan taito, perustason ensiaputaidot
Toimistotarvikkeiden hallintataidot
työergonomian periaatteiden tuntemus, toimitusketjun hallintataidot, mediasuhteiden hallinta, laadunvalvonta- ja tarkkailutoiminnan koordinointikyky, pienimuotoisten korjaustöiden suorittamisen taidot, henkilöstöravintolan toiminnan tukitaidot, ohjeiden noudattamisen kyky, tilausten kokonaisvaltainen hallinta toimitusketjussa, turvallisuusprotokollien noudattaminen, ajankäytön tehokkuuden osaaminen
Laadullisen analyysin menetelmienja toteutuksen hallinta
määrällisen tutkimuksen osaaminen, tilastollisia menetelmiä hyödyntävien tutkimusprojektien hallinta, markkinatiedon keräämisen ja hyödyntämisen taidot, tilastollisen analyysin menetelmien hallinta, kyselylomakkeiden suunnittelun tuntemus, määrällisen datan keräys- ja analysointikyky, markkinatrendien analysointitaidot, tilastollisen data-analyysin taidot, fokusryhmien johtamistaidot, havainnointitekniikoiden tuntemus
Verinäyteanalytiikan kyvykkyys
injektioiden antokyky, terveydenhuollon tietojärjestelmien tuntemus, verinäytteiden ottamistaidot
Ajoneuvojen panttaustuntemus
realisointiprosessin ymmärrys, elektroniikan arvostamisen taidot, sopimustekniikan osaaminen, lainausprosessin hallintaosaaminen, esineiden arvon määrittelytaidot, vakuuksien hallinta ja säilytystaidot, varastohallinnan taidot, markkinatutkimusmenetelmien hallinta

Melko alakohtaista

esiintyy 2-5 alalla
Hallinnollisten asiakirjojen säilyttämisen taito eläinlääkärin vastaanotolla
pienen tai keskikokoisen yrityksen johtaminen, matemaattisten taitojen soveltaminen, eläinlääkärin vastaanoton odotustilan hoitotaito, eri viestintäkanavien käytön osaaminen, eläinalan ammattilaisten kanssa työskentelyn taito, eläinten bioturvallisuusosaaminen, eläinten hyvinvointia koskevan lainsäädännön tuntemus, eläinlääkintätarvikkeiden hallintataidot, valitusten käsittely, eläinlääkärin vastaanottotilojen hallinta
Jäsenyysasioiden käsittelytaidot
postin käsittelytaito, postinhallinnan osaaminen, asiakasviestintäosaaminen, dokumentinhallinnan taidot, sisäisten tiedotteiden jakamisen taidot, laskujen laatimisen osaaminen, jäsenhallinnon taidot, luovien prosessien edistämiskyky, määräaikojen noudattaminen, prosessien hallinnan menetelmät
Sopimusneuvottelujen osaaminen
raportointi- ja analytiikkataidot, riskianalyysin taidot, perehdytyksen suunnittelu- ja toteutusosaaminen, projektinhallinnan osaaminen, eettisten periaatteiden ymmärrys, monikulttuuriset viestintätaidot, konfliktien ratkaisuosaaminen, taloudellisten vaikutusten arvioinnin mallit ja menetelmät, sidosryhmien sitouttamisstrategiat ja yhteistyön kehittäminen, sopimustekniikan osaaminen, luovat ongelmanratkaisutaidot, haastattelutekniikoiden hallintataidot, kyselylomakkeiden suunnittelun tuntemus, viestintä- ja vuorovaikutustaidot
Sovellusten käyttötaitojen osaaminen
esitysten pitämistaidot, datan analysointitaidot, käyttöjärjestelmätuntemus, microsoft office -ohjelmistojen hallinta, asiakassuhteiden hallintajärjestelmien crm käyttöosaaminen, toimisto-ohjelmistojen hallinta, empatiataidot, pilvipalveluiden käyttötaito, tiedonhallintajärjestelmien tuntemus, luottamuksellisen tiedon käsittelytaidot
Tuotteiden tuntemus
palveluprosessien hallintataidot, ystävällinen palveluasenneosaaminen, puhelinkeskustelun hallintataito, myyntiprosessin hallintataidot, uusien tuotteiden markkinoille tuonti, reklamaatioiden käsittelytaidot, asiakasreklamaatioiden käsittelytaito, asiakaspalvelun ja neuvonnan taidot, tuote-esittelyjen hallinta, asiakastarpeiden analysointitaito
Tulostustekniikan tuntemus
sosiaalisen median hallintataidot, loukkaantumistilanteisiin reagointikyky, pilvipalveluiden integrointiosaaminen, tilausten vastaanoton ja toimituksen hallinta, varastonhallintajärjestelmän käyttöosaaminen
Tilankäytön tehokkuuden parantamiseen tähtäävien toimien suunnittelu ja toteutus
siivoustaidot, kiinteistön kunnossapidon perusteet, oma-aloitteisuus, tehokkuuden suunnittelutaidot, aikataulutuksen hallinta, järjestyksen ylläpito-osaaminen, ilmoitustaulujen ajantasainen ylläpito, työturvallisuussuunnitelmien hallinta, turvallisuusmääräysten tuntemus
Ajanvarausjärjestelmien käyttötaito
laboratoriotulosten analyysi- ja tulkintataidot, tartuntatautien valvonnan ja ehkäisyn osaaminen, terveydenhuollon peruskäsitteiden ja toimintatapojen tuntemus, potilastietojärjestelmien hallinnan taito, joustavuus ja sopeutuvuus muutoksiin, kliininen osaaminen terveydenhuollossa, tietojärjestelmien käyttötaidot ja soveltaminen, terveydenhuollon lainsäädännön tuntemus ja soveltaminen, lääkehoidon ohjeiden mukainen toteuttaminen, ensiaputaidot
Asiakaslähtöisen ajattelutavan kehittäminen
joustavuus ja sopeutuvuus muutoksiin, reklamaatioiden käsittelytaidot, palvelumuotoiluosaaminen, asiakastarpeiden analysointitaito, prosessien kehittämisen osaaminen, myyntiprosessien ymmärtäminen, kriittisen ajattelun taidot
Kokoelman kehittämistaidot
tietokantojen suunnittelu ja hallinta, yleisten tietokantojen tuntemus, varausjärjestelmän hallintataidot, tiedonhallinnan ja tietopalveluiden tarjoaminen, katalogien ylläpidon osaaminen, kokoelmien hallintataidot, tietojärjestelmien käyttötaidot ja soveltaminen, lainausjärjestelmien hallintaosaaminen, datan järjestämisen taidot

Laajasti sovellettavissa

esiintyy yli 5 alalla
Asiakasviestintäosaaminen
asiakastyytyväisyysosaaminen, myyntitavoitteiden asettamisen taidot, myyntiraporttien laadintaosaaminen, myyntitulosten optimoinnin strategiat, myyntiosaaminen, asiakasvalitusten käsittelyn osaaminen, asiakastarpeiden tunnistamiskyky, asiakaspalautteen vastaanotto- ja käsittelytaidot, asiakassuhteen ylläpitämisen taidot, asiakaspalvelun ja tiedustelujen käsittely, palveluiden ominaisuuksien hallinta, myyntistrategioiden toteutusosaaminen, myynninjälkeisten tilastojen analysointitaidot, markkinointistrategian toteutustaidot, asiakassuhteiden ylläpidon ja asiakasneuvonnan osaaminen, tarjouspyyntöjen käsittelyosaaminen, tietotekniikan perusteiden ymmärtäminen ja soveltaminen, myyntianalyysin tekemisen osaaminen, tukipalvelun ongelmien ratkaisutaidot, kirjallisen viestinnän tulkintaosaaminen, asiakaskontaktien kirjanpitotaidot, asiakastyytyväisyyden seurantataidot, asiakaspalvelutaidot, tilaustiedon välittämistaito asiakkaalle, puhelulokien ylläpito, toimiston rutiinitöiden hallinta, postin käsittelytaito, eri viestintäkanavien käytön osaaminen, dokumentinhallinnan taidot, sisäisten tiedotteiden jakamisen taidot, postinhallinnan osaaminen, toimistotarvikeluettelon ylläpito, henkilökunnan poissaolojen seuranta, sisällön ja muodon yhteensopivuuden sovittamistaito, yleisten tietosuojaperiaatteiden noudattaminen, matemaattisten taitojen soveltaminen, varausten hallinta, rahoitustransaktioiden käsittelytaidot, organisaation ohjeistuksen noudattaminen, varauksien hallintataidot, pienen tai keskikokoisen yrityksen johtaminen, kliinisten tilojen ylläpidon osaaminen
Asiakastyytyväisyysosaaminen
palveluiden ominaisuuksien hallinta, asiakasviestintäosaaminen, myyntistrategioiden toteutusosaaminen, myynninjälkeisten tilastojen analysointitaidot, markkinointistrategian toteutustaidot, asiakassuhteiden ylläpidon ja asiakasneuvonnan osaaminen, tarjouspyyntöjen käsittelyosaaminen, tietotekniikan perusteiden ymmärtäminen ja soveltaminen, myyntianalyysin tekemisen osaaminen, myyntiosaaminen, tuotteiden ominaisuuksien tuntemus, myyntitavoitteiden asettamisen taidot, myyntiraporttien laadintaosaaminen, myyntitulosten optimoinnin strategiat, asiakastarpeiden tunnistamiskyky, asiakaspalvelun ja tiedustelujen käsittely, asiakasvalitusten käsittelyn osaaminen, tukipalvelun ongelmien ratkaisutaidot, kirjallisen viestinnän tulkintaosaaminen, asiakastyytyväisyyden seurantataidot, asiakaskontaktien kirjanpitotaidot, asiakastilausten seurantaosaaminen, asiakaspalvelutaidot, tilaustiedon välittämistaito asiakkaalle
Tuotteiden ominaisuuksien tuntemus
asiakastyytyväisyysosaaminen, nopean oppimisen taidot, asiakkuuksienhallintaosaaminen, teknisten ongelmien ratkaisutaito, ilmastonmuutokseen sopeutumisen kyky, viestinnän periaatteiden tuntemus, sähköisten palvelujen käyttötaito, sähköisen viestinnän taidot, lakisääteisten vaatimusten hallintaosaaminen, myyntistrategioiden toteutusosaaminen, tietotekniikan käyttötaito, asiakkuuksien hallintaohjelmien käytön osaaminen, myynninjälkeisten tilastojen analysointitaidot, sähköisen hankinnan menettelytietämys, markkinointistrategian toteutustaidot, palveluiden tarjoamisen osaaminen, sähköisten palveluiden käyttöosaaminen, kirjallisen viestinnän tulkintaosaaminen, myyntiosaaminen, tukipalvelun ongelmien ratkaisutaidot, asiakaspalvelutaidot, tietokannanhallinnan taidot, asiakaspalvelun ja myyntityön taidot
Verkkopalvelujen hallinta
sähköisten palvelujen käyttötaito, tuotteiden ominaisuuksien tuntemus, asiakastilausten seurantaosaaminen, asiakaskontaktien kirjanpitotaidot, kirjallisen viestinnän tulkintaosaaminen, analysointitaidot, teknologian hallinnan osaaminen, asiakastuntemus, myyntiosaaminen, asiakastyytyväisyysosaaminen, tukipalvelun ongelmien ratkaisutaidot, sähköisten palveluiden käyttöosaaminen, palveluiden ominaisuuksien hallinta
Palveluiden ominaisuuksien hallinta
asiakastyytyväisyysosaaminen, asiakasviestintäosaaminen, myyntistrategioiden toteutusosaaminen, myynninjälkeisten tilastojen analysointitaidot, markkinointistrategian toteutustaidot, asiakassuhteiden ylläpidon ja asiakasneuvonnan osaaminen, tarjouspyyntöjen käsittelyosaaminen, tietotekniikan perusteiden ymmärtäminen ja soveltaminen, myyntianalyysin tekemisen osaaminen, myyntiosaaminen, tukipalvelun ongelmien ratkaisutaidot, kirjallisen viestinnän tulkintaosaaminen, asiakastyytyväisyyden seurantataidot, asiakaspalvelutaidot, tilaustiedon välittämistaito asiakkaalle, puhelulokien ylläpito, asiakastuen hallinta
Tukipalvelun ongelmien ratkaisutaidot
puhelinjärjestelmän ylläpito, vieraiden vastaanottotaidot, asiakaspalvelun ja tiedustelujen käsittely, integrointitekniikoiden käyttötaidot tietokoneiden ja puhelimien välillä, puheluiden ohjaustaito, muiden kulttuurien tuntemus, luottamuksellisuussääntöjen noudattaminen, hätäpuhelujen käsittelytaito, asiakastyytyväisyysosaaminen, asiakasviestintäosaaminen, asiakastilausten seurantaosaaminen, asiakaskontaktien kirjanpitotaidot, kirjallisen viestinnän tulkintaosaaminen, myyntiosaaminen, tilaustiedon välittämistaito asiakkaalle, asiakastyytyväisyyden seurantataidot, puhelulokien ylläpito, palveluiden ominaisuuksien hallinta, asiakaspalvelutaidot
Sähköisten palvelujen käyttötaito
tietokantojen hallinta, tuotteiden ominaisuuksien tuntemus, arviointityön hallinta, analysointitaidot, teknologian hallinnan osaaminen, asiakastuntemus, verkkopalvelujen hallinta, sähköisten palveluiden käyttöosaaminen, kirjallisen viestinnän tulkintaosaaminen, myyntiosaaminen, asiakaspalvelutaidot, tietokannanhallinnan taidot, asiakaspalvelun ja myyntityön taidot, ruotsin kielen taito, teknisten ongelmien ratkaisutaito
Sähköisten palveluiden käyttöosaaminen
call center -palveluiden hallinta, tietokantojen hallinta, arviointityön hallinta, analysointitaidot, sähköisten palvelujen käyttötaito, ruotsin kielen taito, tuotteiden ominaisuuksien tuntemus, asiakaspalvelun ja myyntityön taidot, positiivisen ilmapiirin luomiskyky, tiimityötaidot, sähköpostiviestinnän osaaminen
Kirjallisen viestinnän tulkintaosaaminen
asiakastilausten seurantaosaaminen, asiakaskontaktien kirjanpitotaidot, myyntiosaaminen, tilaustiedon välittämistaito asiakkaalle, asiakastyytyväisyysosaaminen, asiakastyytyväisyyden seurantataidot, tukipalvelun ongelmien ratkaisutaidot, asiakasviestintäosaaminen, puhelulokien ylläpito, palveluiden ominaisuuksien hallinta
Asiakaskontaktien kirjanpitotaidot
asiakastilausten seurantaosaaminen, kirjallisen viestinnän tulkintaosaaminen, myyntiosaaminen, tilaustiedon välittämistaito asiakkaalle, asiakastyytyväisyysosaaminen, asiakastyytyväisyyden seurantataidot, tukipalvelun ongelmien ratkaisutaidot, asiakasviestintäosaaminen, puhelulokien ylläpito, verkkopalvelujen hallinta, seuranta- ja jatkotoimenpiteiden hallintataidot, toimiston rutiinitöiden hallinta, tilausten hallinta- ja käsittelytaidot, eri viestintäkanavien käytön osaaminen, viestintä asiakaspalvelutiimin kanssa, dokumentinhallinnan taidot, tiedonhallinta, sisäisten tiedotteiden jakamisen taidot, toimistojärjestelmien käyttötaidot, postin käsittelytaito

Alan osaamisen yleiskuva

Pallokaaviossa on esitetty ammattialan osaamisten määrästä riippuen enintään 20 alan yleisintä osaamista ja niiden lukumäärä lähdedatassa. Värit kuvaavat osaamisten sovellettavuutta, joten kaaviosta näkee nopealla silmäyksellä, kuvaako työmarkkinadata alaa pääsääntöisesti alakohtaisten vai laajemmin sovellettavissa olevien taitojen kautta. Pallojen koko ja tummuusaste vaihtelevat sen mukaan, kuinka monta kertaa kyseinen osaaminen esiintyy datassa.

Huomaathan, että osaamisten lukumäärään vaikuttaa ammattialan työllisten määrä. Suurimmilla ammattialoilla osaamisten määrätkin ovat suuria. Vain vähän osaajia työllistävillä aloilla lukumäärä voi olla hyvinkin pieni, vaikka osaaminen olisikin alalla olennainen.

Katso datalähteet

Osaamiset on louhittu big datasta ja jalostettu tekoälyavusteisesti. Aineistona on käytetty työpaikkailmoituksia ja OpenAI:n suuren kielimallin dataa. Osaamisdata päivittyy vuosittain.