Hyppää sisältöön

Toimisto- ja asiakaspalvelutyöntekijät

Osaamiset

Ammattialaan liittyvät osaamiset ryhmiteltynä sovellettavuuden mukaan. Kustakin sovellettavuusluokasta näytetään alan osaamisten määrästä riippuen enintään 10 yleisintä osaamista. Klikkaamalla väkäsestä saat auki listan lähiosaamisista, joiden yhteydessä osaaminen useimmin datassa esiintyy.

Kattavamman listan ammattialan osaamisista näet Power BI -raportilta Osaamiset ammattialoittain 2024.

Alakohtaista

esiintyy 1 alalla
Tarkan kuuntelun osaaminen
Moniajon hallintataidot, Ongelmanalyysi ja ratkaisumenetelmien hallinta, Asiakaskokemuksen kehittämisosaaminen, Esiintymistaidot, Nopean ongelmanratkaisun taidot, Aktiivinen kuuntelukyky, Asiakaspalvelutaidot, Tietojärjestelmien käyttötaidot ja soveltaminen, Tarkkaavaisuus, Konfliktien ratkaisuosaaminen, Viestintä- ja vuorovaikutustaidot
Moniajon hallintataidot
Ongelmanalyysi ja ratkaisumenetelmien hallinta, Tietokonejärjestelmien suunnittelu- ja ylläpito-osaaminen, Tarkan kuuntelun osaaminen, Dokumentaation hallintataidot, Asiakaskokemuksen kehittämisosaaminen, Ajankäytön hallinnan taidot, Tarkkaavaisuus, Asiakaspalvelun laadun varmistaminen ja ylläpitotaito, Resurssien allokaatiostrategioiden osaaminen
Sidosryhmäviestinnän taidot
Turvallisuusprotokollien noudattaminen, Esitystaidot, Kulttuurienvälinen ymmärrys, Raportointi- ja analytiikkataidot, Konfliktien ratkaisuosaaminen, Viestintä- ja vuorovaikutustaidot, Tapahtumien järjestämisosaaminen
Laskutusohjelmiston käyttötaito
Asiakaspalvelun periaatteiden tuntemus
Kuuntelu- ja empatiataito
Oma-aloitteisuus, Nopea päätöksentekokyky, Kriisitilanteiden hallinta eri ympäristöissä, Aktiivinen kuuntelukyky, Tarkkaavaisuus, Konfliktien ratkaisuosaaminen
Fokusryhmien johtamistaidot
Laadullisten tutkimusmenetelmien hallinta, Tiedonkeruumenetelmien hallinnan ja soveltamisen osaaminen, Trendien analyysitaidot, Määrällisen datan keräys- ja analysointikyky, Eettisten periaatteiden osaaminen
Toimistotarvikkeiden hallintataidot
Turvallisuusprotokollien noudattaminen, Ohjeiden noudattamisen kyky, Tilausten kokonaisvaltainen hallinta toimitusketjussa, Työergonomian periaatteiden tuntemus, Laadunvalvonta- ja tarkkailutoiminnan koordinointikyky, Toimitusketjun hallintataidot
Laadullisen analyysin menetelmienja toteutuksen hallinta
Markkinatrendien analysointitaidot, Määrällisen tutkimuksen osaaminen, Määrällisen datan keräys- ja analysointikyky, Fokusryhmien johtamistaidot, Tilastollisen analyysin menetelmien hallinta, Tilastollisia menetelmiä hyödyntävien tutkimusprojektien hallinta
Potilasrekisterien ylläpito ja hallinta
Oma-aloitteisuus, Huolellisuus, Infektioiden hallintakyky, Terveydenhuollon it-järjestelmien hallinta, Henkilötietojen käsittelytaidot
Tasa-arvoasioiden hallinnan osaaminen
Dokumentaation hallintataidot

Melko alakohtaista

esiintyy 2-5 alalla
Hallinnollisten asiakirjojen säilyttämisen taito eläinlääkärin vastaanotolla
Eläinten bioturvallisuusosaaminen, Matemaattisten taitojen soveltaminen, Eläinlääkärin vastaanoton odotustilan hoitotaito, Pienen tai keskikokoisen yrityksen johtaminen, Eläinalan ammattilaisten kanssa työskentelyn taito, Eri viestintäkanavien käytön osaaminen, Eläinten hyvinvointia koskevan lainsäädännön tuntemus, Yhteistyökyvykkyys ammattilaisten kanssa, Valitusten käsittely
Nopean ongelmanratkaisun taidot
Tarkan kuuntelun osaaminen, Nopea päätöksentekokyky, Kriittisen ajattelun taidot, Tuote- ja palvelutuntemus, Aikataulutus- ja organisointitaidot, Aktiivinen kuuntelukyky, Tietoturvan perusteiden ymmärtäminen ja soveltaminen elektroniikka-alalla, Stressinsietokyky
Sopimusneuvottelujen osaaminen
Perehdytyksen suunnittelu- ja toteutusosaaminen, Sidosryhmien sitouttamisstrategiat ja yhteistyön kehittäminen, Projektinhallinnan osaaminen, Raportointi- ja analytiikkataidot, Eettisten periaatteiden osaaminen, Konfliktien ratkaisuosaaminen, Luovat ongelmanratkaisutaidot, Riskianalyysin taidot, Sopimustekniikan osaaminen
Tuotteiden tuntemus
Laadunvalvonnan periaatteiden osaaminen, Erityisruokavalioiden hallintataidot, Esillepanon hallintataidot, Hygieniasäännösten ja -standardien soveltaminen, Myyntitavoitteiden saavuttamisen taidot, Kestävän kehityksen periaatteiden soveltamistaidot
Sovellusten käyttötaitojen osaaminen
Esitysten pitämistaidot, Tiedonhallintajärjestelmien tuntemus, Käyttöjärjestelmätuntemus, Microsoft office-ohjelmistojen hallinta, Empatiataidot, Asiakassuhteiden hallintajärjestelmien crm käyttöosaaminen, Datan analysointitaidot
Tulostustekniikan tuntemus
Ei lähiosaamisia
Tilankäytön tehokkuuden parantamiseen tähtäävien toimien suunnittelu ja toteutus
Työturvallisuuden varmistamistaidot, Asiakaspalvelutaidot, Aikataulutuksen hallinta, Konfliktien ratkaisuosaaminen, Ajanhallinnan taito
Ajanvarausjärjestelmien käyttötaito
Monivärjäystekniikoiden hallinta, Asiakaskokemuksen kehittämisosaaminen, Asiakassuhteiden hallintajärjestelmien crm käyttöosaaminen
Asiakaslähtöisen ajattelutavan kehittäminen
Joustavuus ja sopeutuvuus muutoksiin, Reklamaatioiden käsittelytaidot, Asiakastarpeiden analysointitaito, Palvelumuotoiluosaaminen
Digitaalisten aineistojen hallinta
Viitetietokantojen käyttötaidot, Aikuisten osaston hoitotaito, Digitaalisen sisällönhallinnan osaaminen

Laajasti sovellettavissa

esiintyy yli 5 alalla
Asiakasviestintäosaaminen
Tehtävien kirjaamistaidot, Asiakkaiden etujen suojelun osaaminen, Hallitusohjelman noudattamisen tarkastamisen osaaminen, Konfliktinhallintataitojen käytön osaaminen, Työterveyden ja turvallisuuden hallintaosaaminen, Petosten havaitseminen ja analyysikyky, Palveluiden laadun arviointikyky, Lakien soveltamisosaaminen, Eri viestintäkanavien käytön osaaminen
Asiakastyytyväisyysosaaminen
Myymälän siisteyden ylläpito, Myynninjälkeisten järjestelyjen suunnitteluosaaminen, Tuotteen ominaisuuksien esittelytaidot, Tuotteiden näytteilleasettamistaito, Asiakkaan opastustaidot tuotteen valinnassa, Myymälävarkauksien ehkäisytaito, Lakisääteisten vaatimusten hallintaosaaminen, Palveluiden ominaisuuksien hallinta, Asiakastarpeiden tunnistamiskyky
Tuotteiden ominaisuuksien tuntemus
Kirjallisen viestinnän tulkintaosaaminen, Myynninjälkeisten tilastojen analysointitaidot, Nopean oppimisen taidot, Sähköisen viestinnän taidot, Asiakaspalvelun ja myyntityön taidot, Myyntiosaaminen, Palveluiden tarjoamisen osaaminen, Myyntistrategioiden toteutusosaaminen, Ilmastonmuutokseen sopeutumisen kyky, Sähköisten palveluiden käyttöosaaminen, Teknisten ongelmien ratkaisutaito, Sähköisten palvelujen käyttötaito, Tukipalvelun ongelmien ratkaisutaidot, Asiakaspalvelutaidot, Asiakkuuksien hallintaohjelmien käytön osaaminen, Asiakastyytyväisyysosaaminen, Asiakkuuden hallintataidot, Lakisääteisten vaatimusten hallintaosaaminen, Tietotekniikan käyttötaito, Markkinointistrategian toteutustaidot, Tietokannanhallinnan taidot
Verkkopalvelujen hallinta
Kirjallisen viestinnän tulkintaosaaminen, Myyntiosaaminen, Sähköisten palveluiden käyttöosaaminen, Sähköisten palvelujen käyttötaito, Tukipalvelun ongelmien ratkaisutaidot, Asiakaskontaktien kirjanpitotaidot, Asiakastilausten seurantaosaaminen, Asiakastyytyväisyysosaaminen, Tuotteiden ominaisuuksien tuntemus
Palveluiden ominaisuuksien hallinta
Myyntianalyysin tekemisen osaaminen, Asiakkaan jälkiseurannan toteutustaidot, Myynninjälkeisten tilastojen analysointitaidot, Uusien asiakkaiden etsimistaidot, Tarjouspyyntöjen käsittelyosaaminen, Myyntiosaaminen, Myyntistrategioiden toteutusosaaminen, Asiakassuhteiden ylläpidon ja asiakasneuvonnan osaaminen, Asiakastyytyväisyysosaaminen, Asiakasviestintäosaaminen, Markkinointistrategian toteutustaidot, Uusiutuvan energian tuntemus
Tukipalvelun ongelmien ratkaisutaidot
Asiakaspalvelun ja tiedustelujen käsittely, Kirjallisen viestinnän tulkintaosaaminen, Myyntiosaaminen, Vieraiden vastaanottotaidot, Asiakastyytyväisyyden seurantataidot, Puhelulokien ylläpito, Muiden kulttuurien tuntemus, Tilaustiedon välittämistaito asiakkaalle, Asiakaskontaktien kirjanpitotaidot, Asiakaspalvelutaidot, Luottamuksellisuussääntöjen noudattaminen, Asiakastilausten seurantaosaaminen, Asiakastyytyväisyysosaaminen, Asiakasviestintäosaaminen, Palveluiden ominaisuuksien hallinta
Sähköisten palvelujen käyttötaito
Kirjallisen viestinnän tulkintaosaaminen, Asiakaspalvelun ja myyntityön taidot, Myyntiosaaminen, Asiakastuntemus, Sähköisten palveluiden käyttöosaaminen, Ruotsin kielen osaaminen, Asiakaspalvelutaidot, Tietokantojen hallinta, Tuotteiden ominaisuuksien tuntemus, Tietokannanhallinnan taidot
Sähköisten palveluiden käyttöosaaminen
Call center -palveluiden hallinta, Asiakaspalvelun ja myyntityön taidot, Itsenäisen työskentelyn taidot, Sähköisten palvelujen käyttötaito, Ruotsin kielen osaaminen, Positiivisen ilmapiirin luomiskyky, Tietokantojen hallinta, Oppimiskyky, Tuotteiden ominaisuuksien tuntemus
Kirjallisen viestinnän tulkintaosaaminen
Myyntiosaaminen, Asiakastyytyväisyyden seurantataidot, Puhelulokien ylläpito, Tilaustiedon välittämistaito asiakkaalle, Tukipalvelun ongelmien ratkaisutaidot, Asiakaskontaktien kirjanpitotaidot, Asiakastilausten seurantaosaaminen, Asiakastyytyväisyysosaaminen, Asiakasviestintäosaaminen, Palveluiden ominaisuuksien hallinta
Asiakaskontaktien kirjanpitotaidot
Asiakaspalvelun ja tiedustelujen käsittely, Postilähetysten eheyden tarkastusosaaminen, Logistiikkatiimissä työskentelyn taidot, Tietoturvakäytäntöjen soveltaminen, Tavaratoimitusten kirjanpitotaidot, Logistiikka-alan yhteyshenkilön taidot, Palvelunkäyttäjien yksityisyyden suojauksen ymmärrys, Tiimityötaidot, Eri viestintäkanavien käytön osaaminen, Postilähetysten toimittamistaito, Työtehtävien päivittäisen priorisoinnin hallinnan osaaminen

Alan osaamisen yleiskuva

Pallokaaviossa on esitetty ammattialan osaamisten määrästä riippuen enintään 20 alan yleisintä osaamista ja niiden lukumäärä lähdedatassa. Värit kuvaavat osaamisten sovellettavuutta, joten kaaviosta näkee nopealla silmäyksellä, kuvaako työmarkkinadata alaa pääsääntöisesti alakohtaisten vai laajemmin sovellettavissa olevien taitojen kautta. Pallojen koko ja tummuusaste vaihtelevat sen mukaan, kuinka monta kertaa kyseinen osaaminen esiintyy datassa.

Huomaathan, että osaamisten lukumäärään vaikuttaa ammattialan työllisten määrä. Suurimmilla ammattialoilla osaamisten määrätkin ovat suuria. Vain vähän osaajia työllistävillä aloilla lukumäärä voi olla hyvinkin pieni, vaikka osaaminen olisikin alalla olennainen.

Katso datalähteet

Osaamiset on louhittu big datasta ja jalostettu tekoälyavusteisesti. Aineistona on käytetty työpaikkailmoituksia ja OpenAI:n suurten kielimallien dataa. Osaamisdata päivittyy vuosittain.