Hyppää sisältöön

Assistentit

Tunnusluvuissa on summatietona kolmen ammattialan tunnusluvut:

  • Toimistotyön esimiehet +
  • Assistentit +
  • Taloushallinnon ja rahoitusalan toimistotyöntekijät

Tunnusluvut kuvaavat siis ammattialaluokituksen ylätason Assistentit ja sihteerit tietoja. Tunnuslukujen summaaminen perustuu Tilastokeskuksen tilastojen julkaisuehtoihin.

Alan kuvaus

Assistentit ja sihteerit

Työlliset
Työllisten määrä 94700
Työlliset maakunnittain
Katso datalähteet

Kuvaus

Assistentit työskentelevät toimistotyön ja hallinnon avustavissa tehtävissä. Heidän tehtävänään on varmistaa toimiston sujuva arki ja tukea organisaation toimintaa.

Assistenttien työ sisältää rutiiniluonteisia tehtäviä, kuten asiakirjojen laadintaa, tarkistamista, oikolukua tai muotoilua. He tallentavat, valmistelevat, lajittelevat, luokittelevat ja arkistoivat tietoa ja voivat valmistella rutiininluonteisia raportteja.

Lisäksi assistentit voivat käsitellä postia, vastat puheluihin tai muihin tiedusteluihin tai hoitaa rutiinikirjeenvaihtoa.

Yleisimmät työtehtävät

Assistenttien työtehtävät vaihtelevat suuresti organisaation toimialasta tai työympäristöstä riippuen.

  • Asiakaspalvelu
    Ottaa vastaan puheluita, käsittelee viestejä ja toivottaa asiakkaat tervetulleiksi.
     
  • Tapaamisten järjestely
    Järjestelee tapaamisia ja neuvotteluita sekä valmistautuu niihin.
     
  • Asiakirjojen käsittely
    Laatii, muokkaa ja tulostaa erilaisia asiakirjoja, raportteja ja esityspohjia.
     
  • Postinkäsittely
    Ottaa vastaan postin ja jakaa sen oikeisiin paikkoihin.
     
  • Hallinnolliset tehtävät
    Hoitaa esimerkiksi laskutusta, kalenterinhallintaa sekä monia muita päivittäisiin rutiineihin liittyviä tehtäviä.
     
  • Matkajärjestelyt
    Vastaa työntekijöiden matkajärjestelyistä kuten lentolippujen varauksista tai majoituksen hankinnasta.
     
  • Materiaalin kerääminen ja analysoiminen
    Kerää erilaisia tilastoja tai tietoa esimerkiksi tiettyä projektia tai esitystä varten.
     
  • Tiedottaminen
    Hoitaa sisäisen ja ulkoisen viestinnän tehtävistä, kuten uutiskirjeiden lähettämisestä tai sosiaalisen median kanavien päivittämisestä.
     
  • Henkilöstöhallinnon tehtävät
    Osallistuu rekrytointiprosesseihin tai pitää yllä henkilöstön tietoja.
     
  • Taloushallinnon tehtävät
    Suorittaa taloushallinnon tehtäviä kuten ostolaskujen kirjausta tai palkanlaskentaa.

Työmarkkinasiirtymät

Assistentit ja sihteerit

Työmarkkinasiirtymät

Työmarkkinasiirtymätieto kuvaa henkilöiden ammattialan vaihtoa, mutta samalla myös opiskelijoiden, työttömien ja työvoiman ulkopuolella olleiden työllistymistä eri ammattialoille. Työmarkkinasiirtymät voivat liittyä muun muassa uusiin työtehtäviin siirtymiseen osaamista kehittämällä, urakehitykseen asiantuntija- ja johtotehtäviin tai kokonaan eri ammattialalle siirtymiseen esimerkiksi äkillisten rakennemuutosten seurauksena.

Siirtymätieto perustuu Tilastokeskuksen erillisaineistoon vuosilta 2016–2021. Aineistossa "Ammatti tuntematon" tarkoittaa ammatteja, joista Tilastokeskuksella ei ole tietoa henkilön ammatista tai siihen kuuluu ammatteihin luokittelemattomia työtehtäviä. "Muut" eli tuntematon työmarkkinatilanne -luokkaan Tilastokeskus sisällyttää sellaisessa sosioekonomisessa tilanteessa olevat henkilöt, joita ei ole voitu sijoittaa työllisten, työttömien, opiskelijoiden tai työvoiman ulkopuolella olevien luokkiin ja henkilön oma tai päämiehen toiminta ei ole tiedossa.

Koronapandemia vaikutti merkittävästi 2020-luvun alkuvuosina työmarkkinasiirtymiin, eivätkä suuretkaan muutokset välttämättä viittaa alan rakennemuutokseen. Tämä on suositeltavaa ottaa huomioon siirtymiä tarkastellessa.