Remote video URL
Tukimateriaali ohjaustyötä tekeville: osa 3
Osaamistarvekompassi asiakastyössä
Tässä jaksossa opit:
- ymmärtämään, mikä kaikki voi vaikuttaa asiakkaasi kykyyn vastaanottaa tulevaisuuteen suuntautuvaa tietoa ja hyödyntää sitä oman elämänsä valintatilanteissa
- soveltamaan eri tyyppistä ennakointitietoa asiakastilanteissa.
Keskeiset käsitteet
Keskeiset käsitteet
Nouseva ala = Ammattiala, jolla työvoiman kysyntä on kasvussa.
Hiipuva ala = Ammattiala, jolla työvoiman kysyntä on laskussa ja tulevaisuudennäkymät ovat heikot.
Katso myös: Sanasto
Videolla Jotpan erityisasiantuntija Mia Ekström kertoo Osaamistarvekompassin hyödyntämisestä asiakastyössä.
Osaamistarvekompassi ohjaajan apuna
Osaamistarvekompassia voi hyödyntää ohjauksessa eri tavoin. Se palvelee eri ympäristöissä työskenteleviä ohjaajia, eri asiakasryhmiä ja kaikenikäisiä asiakkaita. Osaamistarvekompassi on konkreettinen apu ohjauskeskusteluissa, joissa ohjaaja pyrkii tukemaan asiakasta muutoksessa sekä hahmottamaan muutoksen merkitystä asiakkaan elämäntilanteen kannalta. Tässä muutoksessa tulevaisuuden työelämän osaamistarpeiden liittäminen asiakkaan taustaan ja senhetkiseen tilanteeseen on tärkeä näkökulma. Tällaiseen keskusteluun Osaamistarvekompassi voi tarjota jotain kättä pidempää.
Olennaista palvelun käytössä on tunnistaa ne sisällöt, jotka kuhunkin asiakastilanteeseen parhaiten sopivat. Ohjaukseen hakeutuva asiakas voi esimerkiksi syystä tai toisesta haluta siirtyä nykyisestä työstään jollekin toiselle alalle. Osaamistarvekompassi voi auttaa ymmärtämään alanvaihtoa suunnittelevan asiakkaan tilannetta ja pohtimaan, miten hän voisi toteuttaa tällaisen siirtymän ehkä vain pienellä osaamisen kehittämisellä.
Osaamistarvekompassi sisältää muun muassa tietoa siitä, millaista osaamista työelämässä tarvitaan. Osaamistarpeet perustuvat faktapohjaiseen tietoon työelämän tarpeista kautta Suomen. Tiedonlouhinnassa käytetään luotettavia lähteitä ja menetelmiä.
Ohjaaja voi tarkastella Osaamistarvekompassista esimerkiksi asiakkaan nykyisen ammattialan osaamistarpeita suhteessa uuteen alaan. Sen pohjalta hän voi pohtia asiakkaan kanssa osaamisen täydentämisen tarpeita ja tarvittaessa auttaa häntä etsimään koulutusta koulutustietopalveluista.
Osaamistarvekompassissa on myös tietoa eri ammattialojen tilanteesta. Ohjaaja saa esimerkiksi tietoa hiipuvista ja nousevista aloista ja voi tarkastella työssä olevien ikärakennetta ja koulutustaustaa. Tämäkin voi olla hyödyksi asiakkaalle. Lisäksi työmarkkinasiirtymiä koskeva tieto havainnollistaa sitä, mille aloille asiakkaan alalta on eniten siirrytty. Näin ohjaaja voi huomioida osaamisen kehittämistarpeiden ohella myös työllistymisen näkymät alanvaihtoa harkitsevan asiakkaan ohjauksessa.
Osaamistarvekompassi eri asiakastilanteissa
Alle on koottu esimerkkejä tilanteista, joissa ohjaaja voi käyttää Osaamistarvekompassia asiakastyön tukena. Esimerkeissä ratkotaan opiskeluun ja uravalintoihin liittyviä pulmia neljän kuvitteellisen asiakkaan kautta:
- Maisteriopiskelija työelämän kynnyksellä
- Aikuinen alanvaihtaja
- Uuden suunnan etsijä
- Peruskoulun päättävä nuori
On hyvä muistaa, että tosielämän tilanteet eivät aina ole yhtä suoraviivaisia kuin tämän sivun esimerkit. Jokainen asiakas on yksilö, ja todelliset ohjaustilanteet vaativat kokonaisvaltaisempaa perehtymistä asiakkaan tilanteeseen, tarpeisiin ja tavoitteisiin. Näiden esimerkkien tarkoituksena onkin tarjota vinkkejä siitä, miten Osaamistarvekompassin tarjoamaa tietoa voi soveltaa erilaisissa asiakastilanteissa muiden tietolähteiden ja menetelmien ohella.
Maisteriopiskelija työelämän kynnyksellä
Nimi: Laura
Ikä: 24
Tausta: Laura on juuri aloittanut maisteriopinnot markkinoinnin koulutusohjelmassa. Hän on opiskellut intohimoisesti markkinointia ja digitaalista viestintää, ja hänelle on jo kertynyt alan kokemusta työharjoittelusta.
Kursseja valitessaan Laura haluaa tietää, mitkä digitaalisen markkinoinnin trendit ovat nousevia ja millaisia taitoja hänen kannattaisi vielä kehittää työllistyäkseen kilpaillulla alalla. Erityisesti Lauraa kiinnostaa, miten tekoäly vaikuttaa alan työtehtäviin ja miten hän voi valmistautua sen tuomiin muutoksiin.
Laura hakeutuu korkeakoulunsa urapalveluihin keskustelemaan kurssivalinnoista. Mitä Unna uraohjaaja löytää Osaamistarvekompassista Lauran avuksi? Pohdi hetki ja katso sitten esimerkkiratkaisut.
Nopeasti alkuun ammattialasivulta
Unna uraohjaaja etsii ensin Osaamistarvekompassin Ammattialat-osiosta Lauran alaa parhaiten vastaavan alan Mainonnan ja markkinoinnin erityisasiantuntijat. Osaamiset-välilehdeltä aukeaa listan alan kysytyimmistä osaamisista työelämässä sekä pallokaavio, josta näkee osaamisten painoarvon toisiinsa suhteutettuna. Unna ja Laura näkevät kaaviosta heti, että eniten alalla on tarvittu markkinointistrategian kehittämisosaamista ja konseptisuunnittelun luovien menetelmien hallintaa.
Seuraavaksi Unna ja Laura katsovat osaamislistauksesta, mitä taitoja näihin osaamisiin tyypillisesti liittyy. Strategiapuolen lähiosaamiset ovatkin Lauralla jo hyvin hallussa. Konseptisuunnittelun osalta hän huomaa, että voisi vahvistaa visuaalisen ja graafisen suunnittelun taitojaan, visuaalisen sisällön tuotantotaidot kun korostuvat alan osaamisissa muutenkin. Hän muistaa nähneensä oppilaitoksensa kurssikatalogissa visuaalisen viestinnän peruskurssin ja päättää selvittää, voisiko suorittaa sen valinnaisena opintojaksona.
Unna ja Laura käyvät yhdessä läpi myös muut listan osaamiset ja pohtivat, kaipaako niistä joku muukin kehitettävää.
Syvempää tarkastelua Power BI -raportilta
Kauemmas tulevaisuuteen suuntautuvia osaamistarpeita varten Unna avaa Osaamiset-osiosta Osaamiset 2024 -raportin. Hän valitsee Osaamiset ja lähiosaamiset -välilehdeltä aineistoksi tiedejulkaisut ja investointidatan, jotka kuvaavat pidemmän aikavälin osaamistarpeita. Hän suodattaa tuloksista erityisesti tekoälyyn liittyviä osaamisia, joita he yhdessä Lauran kanssa tarkastelevat.
Unna ja Laura havaitsevat, että lähiosaamisten joukossa esiintyy paljon datan käsittelyyn ja analysointiin liittyviä taitoja, joita löytyi myös markkinointialan osaamisista. Yhdessä he päätyvät siihen lopputulokseen, että Laura voisi kehittää tekoälyn hyödyntämisosaamistaan erityisesti data-analytiikan saralla.
Linkit:
Mainonnan ja markkinoinnin erityisasiantuntijoiden osaamiset
Osaamiset 2024 -raportti
Osaamistarvekompassin Power BI -raportti työelämän osaamistarpeista ja osaamisen yhdistelmistä.
Aikuinen alanvaihtaja
Nimi: Kimmo
Ikä: 42
Tausta: Kimmo on kokenut ammattilainen, joka on työskennellyt kymmenen vuotta perinteisellä puunjalostusteollisuuden alalla prosessinhoitajana. Hän on ollut tyytyväinen työhönsä, mutta viime vuosina hän on huomannut, että ala on hiipumassa, koska paperin vienti Venäjälle loppui ja kysyntä on muutenkin vähentynyt digitalisaation ja sähköisten mediaratkaisujen vuoksi. Kimmo on perheellinen ja hänellä on kaksi lasta, joten hän haluaa varmistaa perheensä toimeentulon.
Kimmo tarvitsee tietoa työelämän ennakoiduista osaamistarpeista, jotta hän voi selviytyä irtisanomisesta ja siirtyä uudelle työuralle. Hän haluaa tietää, mitkä ovat kasvavat alat, joilla hänen nykyiset taitonsa voivat olla hyödyksi, ja mitä uutta osaamista hän tarvitsisi ammattisiirtymäänsä.
Kimmon pelot toteutuvat ja tehtaassa alkavat yt-neuvottelut. Työllisyysalueen muutosturva-asiantuntija pitää infotilaisuuden ja järjestää halukkaille myös mahdollisuuden monialaiseen ohjaukseen työllistymissuunnitelman laadinnan ohella.
Mitä Mari Muutosturva-asiantuntija ja Oliver Ohjaaja löytävät Osaamistarvekompassista irtisanottujen avuksi? Pohdi hetki ja katso vasta sitten esimerkit.
Laajempi näkökulma Mari Muutosturva-asiantuntijalta
Valmistellessaan tapaamista työntekijöiden kanssa Mari Muutosturva-asiantuntija voisi katsoa Osaamistarvekompassista Ammattialat-osiosta Teollisuuden työntekijät > Puutuoteteollisuuden työntekijät ja tarkastella siirtymädiagrammia sivun lopussa. Tavallisimmin alalta on siirrytty kone- ja ajoneuvoasennukseen, mutta myös kemianteollisuuden prosessityöntekijöiksi tai teollisuuden prosessinvalvonnan asiantuntijatehtäviin.
Seuraavaksi hän voisi katsoa puutuoteteollisuuden työntekijöiden osaamiset ja lähiosaamiset joko ammattialasivulta tai Osaamiset ammattialoittain -raportilta. Olisi hyvä, jos irtisanottujen ei tarvitsisi suorittaa kokonaista uutta tutkintoa työpaikan menetyksen vuoksi, vaan he voisivat hyödyntää siirtymässä työssä hankittua osaamistaan. Suurin osa puutuoteteollisuuden työntekijöiden osaamisista koskee sahatavaran ja muiden puutuotteiden valmistusta. Paperiteollisuuden osaamisia on työpaikkailmoituksissa kysytty selvästi vähemmän viime vuosina. Alueella ei ole puutuoteteollisuutta, joten Mari katsoo seuraavaksi koneiden ja ajoneuvojen asentajien ja korjaajien osaamisia ja lähiosaamisia ja niistä löytyykin esimerkiksi hydraulisten järjestelmien ja teollisuuskoneiden huolto alakohtaisina osaamisina.
Mari hakee sanahaulla Osaamiset ammattialoittain -raportilta hydraulisiin järjestelmiin liittyviä osaamisia ja löytää lisää ammattialoja, joilla osaamista tarvitaan – esimerkiksi energia-, vesi ja jätehuollon työntekijät. Mahdollisia siirtymiä irtisanotuille olisivat siis kone- ja asennustehtävät, muiden teollisuudenalojen prosessinvalvontatehtävät tai pakkaus- ja kokoonpanotehtävät.
Irtisanottavia on suuri joukko, joten työllisyyskoulutushankinnat ja osaamiskartoitushankinnat aloitetaan saman tien. Energia-ala on työllisyysalueen investointisuunnitelmien kärjessä.
Henkilökohtainen suunnitelma Oliver Ohjaajan kanssa
Kun Kimmo keskustelee tulevaisuudestaan Oliver Ohjaajan kanssa ja kertoo kiinnostuksestaan edetä asiantuntijatehtäviin, hänelle voidaan saman tien varata aika myös osaamiskartoitukseen ja laatia suunnitelma ammatillisen kehittymisen tueksi. Kimmon asuinkunnan työllisyysalueella satsataan nyt energia-alaan, mutta kun Kimmo ja Oliver tarkastelevat Kimmon osaamiskartoituksen tuloksia ja Osaamistarvekompassin Osaamiset ammattialoittain -raporttia sekä Vipusen raporttia ammattialakohtaisten osaamistarpeiden muutoksesta vuoteen 2030 mennessä, Oliver huomaa, että Kimmon vahvaa prosessitekniikan asiantuntemusta voisi soveltaa muillakin aloilla.
Kimmon työssä hankkiman osaamisen perusteella prosessiteollisuuden erikoisammattitutkinnon suorittaminen voisi sujua suurelta osalta näyttöjen perusteella, jos Kimmo voisi ennen irtisanomisen voimaantuloa suorittaa tutkinnon oppisopimuksella vielä vanhassa työpaikassaan. Sen jälkeen hänellä olisi hyvät mahdollisuudet löytää työtä vaikka lähialueen biotuote- tai rakennustuoteteollisuuden palveluksessa.
Kimmolla on hyvät välit esimieheensä, joka lupautuu työpaikkaohjaajaksi työsuhteen jäljellä olevan puolen vuoden ajaksi ja niin erikoisammattitutkinnon suorittaminen voi alkaa.
Linkit:
Puutuoteteollisuuden työntekijät -ammattiala
Osaamiset ammattialoittain 2024 -raportti
Osaamistarvekompassin Power BI -raportti, jossa osaamiset jaoteltu ammattialoittain.
Vipunen: Osaamistarpeet 2030
Opetushallituksen raportti ammattialakohtaisten osaamistarpeiden muutoksesta vuoteen 2030.
Uuden suunnan etsijä
Nimi: Marja-Leena
Ikä: 52
Tausta: Uudellamaalla asuva Marja-Leena on työskennellyt kirjanpitäjänä samassa yrityksessä 20 vuotta. Välillä hän on miettinyt, mitä haluaa elämältään. Periaatteessa hän on tyytyväinen, mutta elää miehensä kanssa uutta elämänvaihetta lasten muutettua pois kotoa. Hän ei ole tietoisesti rakentanut uraa, vaan on tehnyt vain työnsä ajattelematta sitä sen syvällisemmin.
Marja-Leena näki sattumalta ilmoituksen Jotpan rahoittamasta kaupan alan koulutuksesta ja pääsi mukaan. Koulutuksessa tarjotaan uraohjausta. Oili Opinto- ja uraohjaajan avulla Marja-Leenalle kirkastuu, että hän haluaa jonkinlaisen muutoksen, muttei tiedä minkälaisen. Hän miettii, onko muutos vaivan arvoinen. Pitäisikö hänen jäädä nykyiseen työhönsä, hakea toisaalle tai kokeilla uutta alaa?
Miten Oili Opinto- ja uraohjaaja käyttäisi Osaamistarvekompassia Marja-Leenan avuksi? Pohdi ensin itse ja katso sitten esimerkkiratkaisut.
Oili ja Marja-Leena aloittavat tarkentamalla yhdessä Marja-Leenalle tärkeitä kysymyksiä. Mitä muuta hän voisi osaamisensa perusteella ryhtyä tekemään? Minkälaisia uusia osaamistarpeita kirjanpitäjillä on näköpiirissä? Tarvitaanko kirjanpitäjiä enää lähitulevaisuudessa vai hoitaako tekoäly tehtävät?
Mitä muuta Marja-Leena voisi osaamisellaan ryhtyä tekemään?
Oili selventää, ettei Osaamistarvekompassista voi suoraan nähdä, mihin muihin tehtäviin Marja-Leenan osaamiset soveltuisivat. Oman ammattialan lähialoja tarkastelemalla voi kuitenkin saada uusia ideoita. He etsivät ensin Ammattialat-osiosta hakusanalla ”kirjanpitäjä” oikean ammattialan (Rahoitusalan ja laskentatoimen asiantuntijat) ja tutustuvat sen lähiammattialoihin. Niistä Marja-Leenaa kiinnostavat eniten kiinteistönvälittäjät sekä mainonnan ja markkinoinnin erityisasiantuntijat, ja hän etsii alojen osaamistarpeista yhtäläisyyksiä omaan osaamiseensa.
Ammattialan osaamisten joukosta ja erityisesti laajasti sovellettavien osaamisen listalta Marja-Leena etsii ydinosaamisiaan ja niiden kaltaisia sanoituksia. Marja-Leenan ydinosaamista on kirjanpito, kassanhallinta, budjetointi ja talousraportointi. Hän löytää mielenkiintoisia lähiosaamisia esimerkiksi taloushallinnon prosessien hallintaan ja talousasioiden neuvontataitoihin liittyen.
Minkälaisia uusia osaamistarpeita alalle on tulossa?
Rekrytoinnissa katsotaan eteenpäin, joten työpaikkailmoituksista saa viitteitä lähitulevaisuuden osaamistarpeista. Oili avaa työpaikkailmoitusdataa hyödyntävän Osaamiset ammattialoittain 2024 -raportin ja etsii sieltä rahoitusalan ja laskentatoimen asiantuntijoiden osaamisia. Talousasioiden neuvontataidot ja taloushallinnon prosessien hallinta ovat listan kärjessä, eli ne on mainittu useassa työpaikkailmoituksessa.
Marja-Leenan suorittamassa koulutuksessa käsitellään yritysvastuuta ja kiertotalousosaamista. Oili avaa Osaamiset 2024 -raportin, joka hyödyntää kauemmas tulevaisuuteen katsovaa investointi- ja tiedejulkaisudataa. Raportilta löytyy yritysvastuuraportoinnin laadintataidot ja sen lähiosaamiset, kuten määrällisen datan keräys- ja analysointikyky, ympäristövaikutusten arviointikyky ja kestävän kehityksen tavoitteiden asettamisen taito. Myös kiertotalousosaamiselle löytyy kiinnostavia lähiosaamisia.
Tarvitaanko kirjanpitäjiä tulevaisuudessa vai hoitaako tekoäly tehtävät?
Marja-Leena on kiinnostunut alansa työvoiman ja osaamisen kysynnän kehityksestä kauempana tulevaisuudessa. Lyhyen aikavälin (0–4 vuotta) tietoa kirjanpitäjien työmarkkinanäkymistä löytyy esimerkiksi Työmarkkinatorin Työvoiman saatavuus ja kohtaanto -raportilta. Keskipitkän aikavälin (5–9 vuotta) tietoa osaamistarpeiden muutoksesta löytyy Vipusesta.
Pitemmällä aikavälillä ammattinimikkeetkin ehtivät muuttua, eikä suoria vastauksia siksi ole saatavissa, vaan asiaa pitää tarkastella monia ammatteja sisältävien ammattialaluokitusten avulla tai osaamisen kautta. Tieto on luonnollisesti sitä epävarmempaa mitä kaukaisemmasta tulevaisuudesta on kyse.
Linkit:
Rahoitusalan ja laskentatoimen asiantuntijat -ammattiala
Osaamiset ammattialoittain 2024 -raportti
Osaamistarvekompassin Power BI -raportti, jossa osaamiset jaoteltu ammattialoittain.
Osaamiset 2024 -raportti
Osaamistarvekompassin Power BI -raportti työelämän osaamistarpeista ja osaamisen yhdistelmistä.
Työvoiman saatavuus ja kohtaanto
Työmarkkinatorin raportti eri toimialojen ja ammattien työmarkkinatilanteesta.
Vipunen
Opetushallituksen raportteja ennakoiduista osaamis-, koulutus- ja työvoimatarpeista vuonna 20230.
Peruskoulun päättävä nuori
Nimi: Elias
Ikä: 15
Tausta: Elias on peruskoululainen, joka on juuri aloittanut yhdeksännen luokan. Eliasta kiinnostaa ennen kaikkea jääkiekko ja suuri osa hänen ajastaan kuluu harrastuksen parissa. Koulu sujuu jotenkuten siinä ohessa eivätkä Eliaksen arvosanat ole kovin hyviä. Hän ei ole vielä varma, mikä hänestä tulee isona. Keväällä on yhteishaku, josta vanhemmat ja opo välillä muistuttelevat. Vanhemmat olettavat hänen menevän lukioon, mutta itse hän ei ole asiasta ollenkaan varma.
Ennen syyslukukauden päättymistä opon tunnilla on aiheena tulevaisuuden työt. Ryhmätyöt eivät ole niin tylsiä kuin Elias ensin oletti. Opon esittämissä lähdemateriaaleissa on joku Tulevaisuustaajuus ja podcastit siellä ovat ihan hauskoja mutta Elias alkaa miettiä, voiko ilmastonmuutos uhata hänen jääkiekkoharrastustaan, jos pohjoisessakin lämpenee niin, että jäähallien kylmänä pitäminen kesäisin kielletään, koska jäähdyttäminen käy liian kalliiksi kaupungille. Ja maapallolle. Ahdistava ajatus. Toinen materiaali on joku ihme kaksisataasivuinen läpyskä tulevaisuuden töistä. Elias ei ehdi sitä lukea, mutta saman ryhmän hikketyttö tietysti lukee ja luettelee hassuja töitä kuten kyberhyönteisten ohjaaja tai lentävien autojen taksikuski. Niille nauretaan ja niitä ihmetellään, mutta eiväthän ne auta päättämään, mihin hakisi yhteishaussa.
Entä Osaamistarvekompassi? Mitä Outi Opo voisi sieltä löytää ysiluokkalaisten avuksi?
Elias ei tiedä, mikä hänestä voisi tulla isona, mutta ei hänen vielä tarvitsekaan tietää. Seuraava askel pitäisi kuitenkin ottaa. Opo voisi joko näyttää luokalle tai katsoa kahdenkeskisissä keskusteluissa Osaamistarvekompassista oppilaan kiinnostuksia vastaavia osaamisia ja tarkastella, mihin ammattialoihin ne liittyvät. Eliasta kiinnostaa jääkiekko. Sillä hakusanalla ei Osaamiset ammattialoittain 2024 -raportin välilehdeltä Ammattialat, osaamiset ja lähiosaamiset suoraan löydy mitään, mutta opo auttaa sanoittamaan kiinnostusta vähän laajemmin. Hakusanoilla urhei* ja liikun* löytyy jo enemmän. Urheilu- ja liikunta-alan asiantuntijat, järjestöalan asiantuntijat tai jopa toimitus-, liiketoiminta- ja hallintojohtajien aloilta löytyy osaamisia kuten
- urheiluohjelmien laatimisen osaaminen
- urheilumotivaation lisäämisen keinojen tuntemus
- urheilujohtamisen perustaidot
- kansainvälisen urheilutoiminnan hallinta
- jne
Sitten opo näyttää, että Ammattialat-osiosta voi hakea urheilu- ja liikunta-alan asiantuntijoita ja lukea alan kuvauksen ja sen avulla pohtia, kiinnostaisiko sellainen työ. Linkki Tilastokeskuksen sivuille vie lisätietoon ammatista ”Urheiluvalmentajat ja toimitsijat” ja siinä kuvauksessa on Eliakselle paljon tuttua. Opo pyytää vielä katsomaan Osaamistarvekompassista urheilu- ja liikunta-alan asiantuntijoiden osaamisia ja lähiosaamisia. Elias huomaa, että monessa kohden mainitaan anatomian tuntemus ja miettii, että voisi kerrata sitä biologian kirjasta, jos siitä kerran on oikeasti hyötyä myöhemminkin. Mutta hän ei sentään sano sitä ääneen opolle. Jotain rajaa.
Linkit:
Sitra: Tulevaisuustaajuus
Sitran kehittämä työpajamenetelmä 8 -20 hengen kokoisille ryhmille.
Tulevaisuustaajuus lukion opinto-ohjauksessa
Lappian kehittelemä Tulevaisuustaajuus-työpajamalli opinto-ohjauksessa hyödynnettäväksi.
Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan selvitys Suomen sata uutta mahdollisuutta
Raportti keskittyy teknologioiden tulevaisuusvaikutuksiin ja esittelee myös 250 uutta ammattia, joita teknologiset murrokset voivat tuoda mukanaan.
Osaamiset ammattialoittain 2024 -raportti
Osaamistarvekompassin PowerBI-raportti, jossa osaamiset jaoteltu ammattialoittain.