Hyppää sisältöön
Grafiikka, jossa kuvaajia tietokoneen näytöllä ja vieressä ihmisiä kuvaavat hahmot

Tukimateriaali ohjaustyötä tekeville: osa 3

Osaamistarvekompassi asiakastyössä

Tässä jaksossa opit:

  • ymmärtämään, mikä kaikki voi vaikuttaa asiakkaasi kykyyn vastaanottaa tulevaisuuteen suuntautuvaa tietoa ja hyödyntää sitä oman elämänsä valintatilanteissa 
  • soveltamaan eri tyyppistä ennakointitietoa asiakastilanteissa.
Keskeiset käsitteet

Nouseva ala = Ammattiala, jolla työvoiman kysyntä on kasvussa.

Hiipuva ala = Ammattiala, jolla työvoiman kysyntä on laskussa ja tulevaisuudennäkymät ovat heikot.

Katso myös: Sanasto

Videolla Jotpan erityisasiantuntija Mia Ekström kertoo Osaamistarvekompassin hyödyntämisestä asiakastyössä.

Osaamistarvekompassi ohjaajan apuna

Osaamistarvekompassia voi hyödyntää ohjauksessa eri tavoin. Se palvelee eri ympäristöissä työskenteleviä ohjaajia, eri asiakasryhmiä ja kaikenikäisiä asiakkaita. Osaamistarvekompassi on konkreettinen apu ohjauskeskusteluissa, joissa ohjaaja pyrkii tukemaan asiakasta muutoksessa sekä hahmottamaan muutoksen merkitystä asiakkaan elämäntilanteen kannalta. Tässä muutoksessa tulevaisuuden työelämän osaamistarpeiden liittäminen asiakkaan taustaan ja senhetkiseen tilanteeseen on tärkeä näkökulma. Tällaiseen keskusteluun Osaamistarvekompassi voi tarjota jotain kättä pidempää.  

Olennaista palvelun käytössä on tunnistaa ne sisällöt, jotka kuhunkin asiakastilanteeseen parhaiten sopivat. Ohjaukseen hakeutuva asiakas voi esimerkiksi syystä tai toisesta haluta siirtyä nykyisestä työstään jollekin toiselle alalle. Osaamistarvekompassi voi auttaa ymmärtämään alanvaihtoa suunnittelevan asiakkaan tilannetta ja pohtimaan, miten hän voisi toteuttaa tällaisen siirtymän ehkä vain pienellä osaamisen kehittämisellä.

Osaamistarvekompassi sisältää muun muassa tietoa siitä, millaista osaamista työelämässä tarvitaan. Osaamistarpeet perustuvat faktapohjaiseen tietoon työelämän tarpeista kautta Suomen. Tiedonlouhinnassa käytetään luotettavia lähteitä ja menetelmiä.

Ohjaaja voi tarkastella Osaamistarvekompassista esimerkiksi asiakkaan nykyisen ammattialan osaamistarpeita suhteessa uuteen alaan. Sen pohjalta hän voi pohtia asiakkaan kanssa osaamisen täydentämisen tarpeita ja tarvittaessa auttaa häntä etsimään koulutusta koulutustietopalveluista.

Osaamistarvekompassissa on myös tietoa eri ammattialojen tilanteesta. Ohjaaja saa esimerkiksi tietoa hiipuvista ja nousevista aloista ja voi tarkastella työssä olevien ikärakennetta ja koulutustaustaa. Tämäkin voi olla hyödyksi asiakkaalle. Lisäksi työmarkkinasiirtymiä koskeva tieto havainnollistaa sitä, mille aloille asiakkaan alalta on eniten siirrytty. Näin ohjaaja voi huomioida osaamisen kehittämistarpeiden ohella myös työllistymisen näkymät alanvaihtoa harkitsevan asiakkaan ohjauksessa. 

Osaamistarvekompassi eri asiakastilanteissa

Alle on koottu esimerkkejä tilanteista, joissa ohjaaja voi käyttää Osaamistarvekompassia asiakastyön tukena. Esimerkeissä ratkotaan opiskeluun ja uravalintoihin liittyviä pulmia neljän kuvitteellisen asiakkaan kautta:

  • Maisteriopiskelija työelämän kynnyksellä
  • Aikuinen alanvaihtaja 
  • Uuden suunnan etsijä 
  • Peruskoulun päättävä nuori

On hyvä muistaa, että tosielämän tilanteet eivät aina ole yhtä suoraviivaisia kuin tämän sivun esimerkit. Jokainen asiakas on yksilö, ja todelliset ohjaustilanteet vaativat kokonaisvaltaisempaa perehtymistä asiakkaan tilanteeseen, tarpeisiin ja tavoitteisiin. Näiden esimerkkien tarkoituksena onkin tarjota vinkkejä siitä, miten Osaamistarvekompassin tarjoamaa tietoa voi soveltaa erilaisissa asiakastilanteissa muiden tietolähteiden ja menetelmien ohella. 

Maisteriopiskelija työelämän kynnyksellä

Nimi: Laura

Ikä: 24

Tausta: Laura on juuri aloittanut maisteriopinnot markkinoinnin koulutusohjelmassa. Hän on opiskellut intohimoisesti markkinointia ja digitaalista viestintää, ja hänelle on jo kertynyt alan kokemusta työharjoittelusta.  

Kursseja valitessaan Laura haluaa tietää, mitkä digitaalisen markkinoinnin trendit ovat nousevia ja millaisia taitoja hänen kannattaisi vielä kehittää työllistyäkseen kilpaillulla alalla. Erityisesti Lauraa kiinnostaa, miten tekoäly vaikuttaa alan työtehtäviin ja miten hän voi valmistautua sen tuomiin muutoksiin. 

Laura hakeutuu korkeakoulunsa urapalveluihin keskustelemaan kurssivalinnoista. Mitä Unna uraohjaaja löytää Osaamistarvekompassista Lauran avuksi? Pohdi hetki ja katso sitten esimerkkiratkaisut.

Aikuinen alanvaihtaja

Nimi: Kimmo 

Ikä: 42 

Tausta: Kimmo on kokenut ammattilainen, joka on työskennellyt kymmenen vuotta perinteisellä puunjalostusteollisuuden alalla prosessinhoitajana. Hän on ollut tyytyväinen työhönsä, mutta viime vuosina hän on huomannut, että ala on hiipumassa, koska paperin vienti Venäjälle loppui ja kysyntä on muutenkin vähentynyt digitalisaation ja sähköisten mediaratkaisujen vuoksi. Kimmo on perheellinen ja hänellä on kaksi lasta, joten hän haluaa varmistaa perheensä toimeentulon. 

Kimmo tarvitsee tietoa työelämän ennakoiduista osaamistarpeista, jotta hän voi selviytyä irtisanomisesta ja siirtyä uudelle työuralle. Hän haluaa tietää, mitkä ovat kasvavat alat, joilla hänen nykyiset taitonsa voivat olla hyödyksi, ja mitä uutta osaamista hän tarvitsisi ammattisiirtymäänsä.  

Kimmon pelot toteutuvat ja tehtaassa alkavat yt-neuvottelut. Työllisyysalueen muutosturva-asiantuntija pitää infotilaisuuden ja järjestää halukkaille myös mahdollisuuden monialaiseen ohjaukseen työllistymissuunnitelman laadinnan ohella.  

Mitä Mari Muutosturva-asiantuntija ja Oliver Ohjaaja löytävät Osaamistarvekompassista irtisanottujen avuksi? Pohdi hetki ja katso vasta sitten esimerkit. 

Uuden suunnan etsijä

Nimi: Marja-Leena

Ikä: 52

Tausta: Uudellamaalla asuva Marja-Leena on työskennellyt kirjanpitäjänä samassa yrityksessä 20 vuotta. Välillä hän on miettinyt, mitä haluaa elämältään. Periaatteessa hän on tyytyväinen, mutta elää miehensä kanssa uutta elämänvaihetta lasten muutettua pois kotoa. Hän ei ole tietoisesti rakentanut uraa, vaan on tehnyt vain työnsä ajattelematta sitä sen syvällisemmin. 

Marja-Leena näki sattumalta ilmoituksen Jotpan rahoittamasta kaupan alan koulutuksesta ja pääsi mukaan. Koulutuksessa tarjotaan uraohjausta. Oili Opinto- ja uraohjaajan avulla Marja-Leenalle kirkastuu, että hän haluaa jonkinlaisen muutoksen, muttei tiedä minkälaisen. Hän miettii, onko muutos vaivan arvoinen. Pitäisikö hänen jäädä nykyiseen työhönsä, hakea toisaalle tai kokeilla uutta alaa?

Miten Oili Opinto- ja uraohjaaja käyttäisi Osaamistarvekompassia Marja-Leenan avuksi? Pohdi ensin itse ja katso sitten esimerkkiratkaisut.

Peruskoulun päättävä nuori

Nimi: Elias

Ikä: 15

Tausta: Elias on peruskoululainen, joka on juuri aloittanut yhdeksännen luokan. Eliasta kiinnostaa ennen kaikkea jääkiekko ja suuri osa hänen ajastaan kuluu harrastuksen parissa. Koulu sujuu jotenkuten siinä ohessa eivätkä Eliaksen arvosanat ole kovin hyviä. Hän ei ole vielä varma, mikä hänestä tulee isona. Keväällä on yhteishaku, josta vanhemmat ja opo välillä muistuttelevat. Vanhemmat olettavat hänen menevän lukioon, mutta itse hän ei ole asiasta ollenkaan varma.  

Ennen syyslukukauden päättymistä opon tunnilla on aiheena tulevaisuuden työt. Ryhmätyöt eivät ole niin tylsiä kuin Elias ensin oletti. Opon esittämissä lähdemateriaaleissa on joku Tulevaisuustaajuus ja podcastit siellä ovat ihan hauskoja mutta Elias alkaa miettiä, voiko ilmastonmuutos uhata hänen jääkiekkoharrastustaan, jos pohjoisessakin lämpenee niin, että jäähallien kylmänä pitäminen kesäisin kielletään, koska jäähdyttäminen käy liian kalliiksi kaupungille. Ja maapallolle. Ahdistava ajatus. Toinen materiaali on joku ihme kaksisataasivuinen läpyskä tulevaisuuden töistä. Elias ei ehdi sitä lukea, mutta saman ryhmän hikketyttö tietysti lukee ja luettelee hassuja töitä kuten kyberhyönteisten ohjaaja tai lentävien autojen taksikuski. Niille nauretaan ja niitä ihmetellään, mutta eiväthän ne auta päättämään, mihin hakisi yhteishaussa. 

Entä Osaamistarvekompassi? Mitä Outi Opo voisi sieltä löytää ysiluokkalaisten avuksi?