Hyppää sisältöön

Julkisen hallinnon ja järjestöjen johtajat

Tunnusluvut kuvaavat ammattialaa. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen aineistoihin.

Alan kuvaus

Julkisen hallinnon ja järjestöjen johtajat

Työlliset
Työllisten määrä 7200
Työlliset maakunnittain
Katso datalähteet

Kuvaus

Julkisen hallinnon ja järjestöjen johtajat vastaavat laaja-alaisesti organisaatioidensa toiminnasta, taloudesta ja kehittämisestä. Heidän työhönsä kuuluu mm. strategisen suunnittelun johtaminen, päätöksenteon koordinointi, talouden seuranta ja henkilöstön johtaminen. Johtamistehtävien lisäksi he edustavat organisaatiotaan ulospäin.

He osallistuvat aktiivisesti toimintaperiaatteisiin liittyvään päätöksentekoon ja neuvotteluihin sekä valvovat lainsäädännön noudattamista organisaation toiminnassa. He saattavat myös johtaa erilaisia projekteja tai ohjelmia. Lisäksi he varmistavat, että organisaation tavoitteet saavutetaan tehokkaasti ja taloudellisesti.

Työ vaatii kykyä johtaa ja motivoida erilaisia ihmisiä sekä ymmärrystä julkisen hallinnon tai järjestökentän erityiskysymyksistä. Tehtävässä menestyminen edellyttää usein vahvaa näkemystä, kokemusta ja alan tuntemusta.

Yleisimmät työtehtävät

Julkisen hallinnon ja järjestöjen johtajien yleisimmät työtehtävät vaihtelevat paljon organisaation koosta, toimialasta ja roolista riippuen. Heidän vastuullaan voi olla johtotehtävien lisäksi niin taloudesta, henkilöstöstä kuin toiminnan kehittämisestäkin huolehtiminen.

  • Strategisten tavoitteiden asettaminen
    Asettaa ja seuraa pitkän aikavälin tavoitteita.
     
  • Taloushallinto
    Vastaa budjetoinnista, rahoituksen hankinnasta ja seurannasta sekä talouden raportoinnista.
     
  • Henkilöstöjohtaminen
    Vastaa työntekijöiden rekrytoinnista, valmennuksesta ja kehittymisestä.
     
  • Laadunvalvonta
    Varmistaa toiminnan laadun ja tehokkuuden organisaation menestyksekkyyden parantamiseksi.
     
  • Toimintaympäristön seuraaminen
    Pysyy ajan tasalla alan trendeistä, lainsäädännöstä sekä muista organisaatioon vaikuttavista tekijöistä.
     
  • Viestintä ja edustaminen
    Osallistuu näkyvästi sekä organisaation ulkoiseen että sisäiseen viestintään ja PR-toimintaan.
     
  • Päätöksenteko
    Tekee organisaation kannalta tärkeitä päätöksiä.
     
  • Sidosryhmäsuhteiden hoitaminen
    Tekee yhteistyötä muiden organisaatioiden, hallituksen, rahoittajien tai sidosryhmien kanssa.
     
  • Projektien johtaminen
    Vastaa yksittäisten projektien suunnittelusta, toteutuksesta ja seurannasta.
     
  • Toiminnan jatkuvuuden varmistaminen ja kehitystehtävät
    Vastaa organisaation toiminnan jatkuvuudesta ja mahdollisista muutoksista tai uudistuksista organisaatiossa.

Työmarkkinasiirtymät

Julkisen hallinnon ja järjestöjen johtajat

Työmarkkinasiirtymät

Työmarkkinasiirtymätieto kuvaa henkilöiden ammattialan vaihtoa, mutta samalla myös opiskelijoiden, työttömien ja työvoiman ulkopuolella olleiden työllistymistä eri ammattialoille. Työmarkkinasiirtymät voivat liittyä muun muassa uusiin työtehtäviin siirtymiseen osaamista kehittämällä, urakehitykseen asiantuntija- ja johtotehtäviin tai kokonaan eri ammattialalle siirtymiseen esimerkiksi äkillisten rakennemuutosten seurauksena.

Siirtymätieto perustuu Tilastokeskuksen erillisaineistoon vuosilta 2016–2021. Aineistossa "Ammatti tuntematon" tarkoittaa ammatteja, joista Tilastokeskuksella ei ole tietoa henkilön ammatista tai siihen kuuluu ammatteihin luokittelemattomia työtehtäviä. "Muut" eli tuntematon työmarkkinatilanne -luokkaan Tilastokeskus sisällyttää sellaisessa sosioekonomisessa tilanteessa olevat henkilöt, joita ei ole voitu sijoittaa työllisten, työttömien, opiskelijoiden tai työvoiman ulkopuolella olevien luokkiin ja henkilön oma tai päämiehen toiminta ei ole tiedossa.

Koronapandemia vaikutti merkittävästi 2020-luvun alkuvuosina työmarkkinasiirtymiin, eivätkä suuretkaan muutokset välttämättä viittaa alan rakennemuutokseen. Tämä on suositeltavaa ottaa huomioon siirtymiä tarkastellessa.