Hyppää sisältöön

Mainonnan ja markkinoinnin erityisasiantuntijat

Tunnusluvuissa on summatietona viiden ammattialan tunnusluvut:

  • Mainonnan ja markkinoinnin erityisasiantuntijat +
  • Myynti-insinöörit ja myyntiedustajat +
  • Sisäänostajat ja kaupanvälittäjät +
  • Kiinteistönvälittäjät +
  • Muut liike-elämän asiantuntijat

Tunnusluvut kuvaavat siis ammattialaluokituksen ylätason Markkinoinnin ja myynnin asiantuntijat tietoja. Tunnuslukujen summaaminen perustuu Tilastokeskuksen tilastojen julkaisuehtoihin.

Alan kuvaus

Markkinoinnin ja myynnin asiantuntijat

Työlliset
Työllisten määrä 94800
Työlliset maakunnittain
Katso datalähteet

Kuvaus

Mainonnan ja markkinoinnin erityisasiantuntijat vastaavat yrityksen tuotteiden ja palveluiden markkinointi- ja myyntityöstä. He koordinoivat ja kehittävät mainontastrategioita ja -kampanjoita, määrittävät markkinat uusille tuotteille ja palveluille sekä tunnistavat tai kehittävät niiden markkinointimahdollisuuksia. Työn tavoitteena on lisätä tunnettuutta, houkutella uusia asiakkaita sekä pitää yllä suhteita jo olemassa oleviin asiakkaisiin.

Alan erityisasiantuntijoiden toimenkuvaan kuuluu esimerkiksi myyntitavoitteiden saavuttamista tukevien mainonnan periaatteiden ja mainoskampanjoiden suunnittelu, kehittäminen ja organisointi. Lisäksi he analysoivat markkinointidataa, tutkivat kohderyhmiä ja potentiaalista kysyntää sekä toteuttavat markkina- ja kulutustutkimuksia. Työhön kuuluu myös  mainostekstien ja mediakäsikirjoitusten kirjoittaminen sekä mainostilan hankkiminen tiedotusvälineisiin.

Lisäksi alan erityisasiantuntijat neuvovat yritysjohtoa ja asiakkaita kohdemarkkinoiden tavoittamiseen tähtäävissä strategioissa ja kampanjoissa.

Yleisimmät työtehtävät

Mainonnan ja markkinoinnin erityisasiantuntijoiden tehtävät vaihtelevat työympäristöstä ja projektista riippuen. Tehtävien kirjo voi ulottua esimerkiksi strategisesta suunnittelusta projektinhallintaan ja luovaan sisällöntuotantoon.

  • Markkinointistrategioiden suunnittelu
    Kehittää kattavia markkinointistrategioita, jotka kohdistuvat yrityksen tuotteisiin tai palveluihin.
     
  • Mainoskampanjoiden toteutus
    Suunnittelee ja toteuttaa mainoskampanjoita eri medioissa, kuten digitaalisissa ympäristöissä, televisiossa tai printtimainonnassa.
     
  • Kohderyhmäanalyysi
    Analysoi kohderyhmää ja markkinatrendejä varmistaakseen markkinoinnin tehokkuuden.
     
  • Sosiaalisen median hallinta
    Hallinnoi ja päivittää yrityksen sosiaalisen median kanavia vuorovaikuttaen asiakkaiden kanssa ja lisäten näkyvyyttä.
     
  • Brändin kehittäminen
    Osallistuu brändin kehittämiseen ja varmistaa yhtenäisen viestinnän eri kanavilla.
     
  • Markkinointimateriaalien luominen
    Luo markkinointimateriaaleja, kuten esitteitä, mainoksia ja verkkosivusisältöjä.
     
  • Analytiikka ja seuranta
    Seuraa markkinoinnin tehokkuutta analytiikkatyökalujen avulla ja raportoi tuloksista.
     
  • Tapahtumien suunnittelu
    Osallistuu tapahtumien suunnitteluun ja toteutukseen edistääkseen yrityksen näkyvyyttä.
     
  • Verkkosivujen optimointi
    Optimoi verkkosivuja hakukonenäkyvyyden parantamiseksi ja kävijöiden sitouttamiseksi.
     
  • Asiakasanalyysi
    Kerää ja analysoi asiakaspalautetta ja tietoa markkinoiden tarpeista parantaakseen markkinoinnin tehokkuutta.

Työmarkkinasiirtymät

Markkinoinnin ja myynnin asiantuntijat

Työmarkkinasiirtymät

Työmarkkinasiirtymätieto kuvaa henkilöiden ammattialan vaihtoa, mutta samalla myös opiskelijoiden, työttömien ja työvoiman ulkopuolella olleiden työllistymistä eri ammattialoille. Työmarkkinasiirtymät voivat liittyä muun muassa uusiin työtehtäviin siirtymiseen osaamista kehittämällä, urakehitykseen asiantuntija- ja johtotehtäviin tai kokonaan eri ammattialalle siirtymiseen esimerkiksi äkillisten rakennemuutosten seurauksena.

Siirtymätieto perustuu Tilastokeskuksen erillisaineistoon vuosilta 2016–2021. Aineistossa "Ammatti tuntematon" tarkoittaa ammatteja, joista Tilastokeskuksella ei ole tietoa henkilön ammatista tai siihen kuuluu ammatteihin luokittelemattomia työtehtäviä. "Muut" eli tuntematon työmarkkinatilanne -luokkaan Tilastokeskus sisällyttää sellaisessa sosioekonomisessa tilanteessa olevat henkilöt, joita ei ole voitu sijoittaa työllisten, työttömien, opiskelijoiden tai työvoiman ulkopuolella olevien luokkiin ja henkilön oma tai päämiehen toiminta ei ole tiedossa.

Koronapandemia vaikutti merkittävästi 2020-luvun alkuvuosina työmarkkinasiirtymiin, eivätkä suuretkaan muutokset välttämättä viittaa alan rakennemuutokseen. Tämä on suositeltavaa ottaa huomioon siirtymiä tarkastellessa.